Dabar savam kailyje jaučiamės jau tiek patogiai, kad noriai imam gręžiotis į savo praeitį, mėgautis dainomis, kurios anuomet atrodė tokios kvailos. Kažkaip nebegėda. O kartais netgi kuo blogiau, tuo geriau skamba.
Ką norim, tą darom / kas mylisi, o kas maukia viskį prie baro, – 1994-aisiais dainavo „Dinamika“, ir daugelio grupių dainose išties girdisi geidulingi merginų dūsavimai. Padorumo slenkstis tuo metu tikrai nebuvo aukštas, todėl kūryboje užfiksuota daug atviros erotikos ir karštų aistrų.
Tokiai pavasariškai temai – penki 1994 m. pasirodę Kauno popmuzikos albumai. Jų dainų tekstuose (ir netgi pačių grupių sudėtyje) neblogai matosi skirtingi vyro ir moters santykių modeliai, romantikos ir meilės supratimas, o galiausiai jų tiesiog smagu klausytis, nes vis tiek tai – apie mus.
Ekspresas – „Pirmoji naktis“
Nori nenori, šitas hitas yra nebeišbraukiamas iš Lietuvos popmuzikos istorijos. Kaskart jį išgirdusi nustembu, kad tokia daina apskritai egzistuoja. Tiesa, radijas jos negrojo (pasakojama, kad tik kartą, užsisakius klausytojui, nieko neįtariantis vedėjas paleido per Lietuvos radiją), bet koncertuose šalies miestuose ir miesteliuose publika traukė vienu balsu.
„Pirmoji naktis“ – vienas geresnių pavadinimų debiutiniam singlui ir albumui. Po to vaikinų duetas išgarsėjo žaibiškai. Įsiklausius sintezatorių melodija netgi liūdnoka, bet svarbiausia čia, aišku, tekstas – nuodugniai, su fiziologinėmis detalėmis apdainuojamas lytinis aktas. Ramiu tonu dėstomas siužetas (mergina – galima nepilnametė) šiandien gali sukelti minčių apie baudžiamąjį kodeksą. Eilutė niekas nekaltas, pati to norėjai primena kitą skandalingą hitą – „G&G Sindikato“ „Tomas“.
Kai tu pradėjai mane bučiuoti,
Aš supratau, tau patinku.
Nors ir jauna tu, bet man pasiūlei,
Kad eitume miegot abu
Šiaip ar taip, pirmoji naktis lyg ir nusiseka, nes netrukus grupė įrašo „Antrąją naktį“, kur veržlesniu ritmu pasakoja apie susitikimą su ta pačia mergina ir pasistengia tiksliai atkartoti kūrinio sėkmės receptą bei buvusią seksualinę patirtį.
Nors dainos smagios ir juokingos, antakius kilnoti verčia tai, kad „Ekspresą“ išties domino moters nekaltybės tema – po metų pasirodžiusį albumą pradeda daina „Tu nesakyk, kad aš tau antras“ (nekalbėki netiesos, nevaidink šūstros panos).
Iš grupės neatimsi žodingų, komiškų dainų tekstų ir netikėtų rimavimo sprendimų. Štai 1996 m. hite „Hey hey gali gali“ (svaiginantis vaizdo klipas prieinamas „YouTube“) veiksmas vyksta ant šieno ir rimuojama chamas-pravalas-mamai-dainavo.
Gėrėm mes abu tada šviežią karvės pieną
Vakarui atėjus mes valgėme kiaulieną
Tiesa, mergina dainoje vėl lieka nuskriausta ir su ašaromis akyse, nes pasinaudojęs ponaitis nesiruošia jos vesti.
Dinamika – „Meilės žaidimai“
Kiek platesnį romantinį spektrą pasiūlo kitas duetas „Dinamika“ 1994 m. albume „Meilės žaidimai“. Tiesa, šiuolaikinį klausytoją čia taip pat nustebins tiesmukas vyriškas balsas, kalbantis apie pavydą, savininkiškumą ir agresiją („Tu mano“).
Neužmiršk, kad esu aš labai pavydus
Jei šypsosi tau kitas, aš darausi kandus
Ir niekam niekada neatiduosiu tavęs
O visas problemas mano kumščiai išspręs
Vis dėlto čia jau matome ir merginos poziciją, girdime jos (Irmos Jurgelevičiūtės) balsą (ji ilgisi vaikino žvilgsnio ir balso, bet laužosi, neprisileidžia). Kaip ir „Ekspreso“ fantazijose, „Dinamikos“ dainoje „Aš išprotėjau“ mergina su kūną vos dengiančia suknute geria šampaną ir yra pozityviai nusiteikusi ją glamonėjančio nepažįstamo vyro atžvilgiu.
Aš prišokau prie jos, negalėjau sėdėti
Ir kaip vaikas bučiavau ją, ėmiau glamonėti
Ji pradėjo virpėti kaip sugauta plaštakė
Aš noriu tavęs, tyliai man pasakė
Nuo gašlybių prasiblaškyti galima su „Techno polka apie meilę“, kur mergina savo mielam skina gėles ir dainuoja dainas. O hitas „Tu palinkėk man gero vėjo“ jau pasakoja apie išsiskyrimą – po kiek ilgiau (ne vieną naktį!) trukusių santykių apvilta mergina palieka vaikiną.
Aš nenoriu taip gyventi
Kaip anksčiau aš gyvenau
Ir klausytis pažadų
Kuriuos aš mintinai žinau
16 Hz – „Jei pavargai…“
1994 m. pirmąjį albumą išleidžia brolių duetas „16 Hz“, pasivadinęs pagal garso dažnį, kurį geba išgirsti tik išlavinta ausis. Nežinau, kiek išlavintos ausies reikėjo klausantis šios muzikos, bet faktas, kad grupė iki šiol tebėra aktyvi ir dar visai neseniai turėjo netgi savo „antrininkus“ „16 Hz Tribute“.
Šie dainų tekstai nustebina poetiškumu ir tradiciniu lietuvišku lyrizmu. Čia siužetas jau kiek kitoks – mąslus vaikinas renkasi būti vienas („Tenai“).
Prašei pasilikti, bet aš nenorėjau
Mano širdį slėgė kažkas
Albume skamba tradiciškesni meilės žodžiai, vietoj gašlumo – švelnumas ir ilgesys. Vaikinas svajoja išbučiuoti merginos plaukus, prisiglaust prie skruosto, bet ji jau su kitu.
Didžiausiam šio albumo hitui „Aš tavęs taip ilgai nemačiau“ duetas pasitelkė žurnalisto, poeto Petro Keidošiaus žodžius (beje, jis poeziją pradėjo publikuoti dar 1938 m.). Vis dėlto man iš šio albumo labiausiai įsiminė trečiojo brolio, Arūno Jucevičiaus, parašytas dviprasmiškas posmas („Aš mylėjau“):
Aš mylėjau tave tokią ramią
Nuo tavo lūpų aš ištirpau
Aš mylėjau tave tarsi žemę
Kuria be gailesčio ėjau
Soniclove – „Amžina naktis“
Kaskart giliau pasikapsčius „Youtube“ ar „Pakartot“ svetainėse, galima atidengti po stiklo dužena išlikusį kokį nematytą „sekretą“. Štai man buvo nežinoma eurodisco stiliaus kauniečių grupė „Soniclove“, 1994–1997 m. išleidusi berods penkis albumus. Grupės muzika įtraukia į nepaliaujančiai kalančio šokių ritmo, aukšto, vaikiško moters balso ir vyriškos repo greitakalbės sūkurį.
Pirmojo albumo single „Tik“ merginai, raginančiai į ją pažvelgti šiltu, meilės kupinu žvilgsniu, oponuoja grubūs vyro pasvarstymai apie jos tikrą veidą, be apgaulės, be dažų, apie meilės galimybę, bet kartu bandymą pasikeisti ir užmiršti jas, tas prakeiktas mergas.
Viena šnekam, kita darom
Vietoj to kad būtume namie
Mes einame į barą
Stebim jus, ką jūs darot
O po to – košmarai
Savo diskografijoje grupė turi dainų intriguojančiais pavadinimais: „Atleisk“ nereiškia „myliu“, „Tu man negeras“ ir „Vistiek manęs nesupranti“. O grįžtant prie „Ekspreso“ užduotos temos galima pacituoti vieną geriausių „Soniclove“ dainų – „Mažytė“:
o aš tokia mažytė
ateik ir apkabink mane
būki mano pirmas sapnas
Džordana Butkutė – „Prisimink“
Išties daug 1994-ųjų popmuzikoje vyriško, mačistinio balso ir jaunų, nekaltų, vilioklių merginų, tad užbaigti gal vertėtų kita nata. Džordanos Butkutės tekstai ir laikysena atgaivina, ištraukia į visai kitokį pasaulį, kuriame moteris stovi iškelta galva. Čia ji pripažįsta žaidusi su vaikino jausmais („Nemylėjau tavęs“), o vaikino drąsa išgaruoja reklamų spindesyje pažinus dainininkę – likusį vakarą jis ją stebi netekęs amo („Rock‘n‘roll“).
Kai aš ėjau gatve
Važiavo jis pro šalį
Išpuošta mašina
O pats visai vaikelis
Pasakė man: sustok
Nebėk iškėlus galvą
Iš kur jam tiek drąsos
Mane užkalbint
Džordanos dainose jausmai įvairiapusiai, dažnai prieštaringi, todėl su jomis taip lengva tapatintis. 1994 m. albume „Prisimink“ daugiausia prisimenami buvę santykiai (gera su tavim / be tavęs geriau), ilgimasi ir stengiamasi nekartoti senų klaidų.
Telefoną prie savęs
Aš laikau kiekvieną dieną
Bet žinau, nei tu, nei aš
Juk neskambinsim vis viena
Žinoma, klausantis kitų grupių susidarytų kitoks romantinis peizažas. Ir nemanau, kad verta piktintis, jog prieš 30 metų neva kažkas buvo ne taip, kaip derėtų. Su savo praeitim svarbu susitaikyti, kartais iš jos pasijuokti, o kartais ja pasimėgauti. Ir įvertinti, kiek toli nuėjom.