Kalbėti apie madą paprastai ir patraukliai, pristatyti jaunus talentus ir kurti stilingą miestą – tokios veiklos kryptys apibūdina „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ palikimo organizacijos „Kylantis Kaunas“ kontekste užgimusią iniciatyvą „Komoda“. Projektas miestiečiams turbūt geriausiai pažįstamas iš festivalio „Audra“ metu organizuojamų mados šou, tačiau vien jais „Komodos“ veikla neapsiriboja. Greta kolekcijų pristatymo mieste atrandame parodų, straipsnių apie madą, interviu su dizaineriais ir bendrų projektų su įvairiais menininkais. Apie iniciatyvos tikslus, tendencijas Lietuvoje ir norą priartinti madą prie žmonių kalbėjomės su kolektyvo narėmis Guste Vaivilavičiūte ir Aiste Kazokaite.
Prisimindamos pirmuosius „Komodos“ gyvavimo metus pašnekovės pasakojo, kad idėja gimė norint pristatyti Kauno stilių, atiduoti jam duoklę ir sulaužyti stigmą, jog jis, palyginus su Vilniumi, yra nemadingas miestas. Po truputį projekto žvilgsnis plėtėsi ir pagrindiniu tikslu tapo ne vieno miesto, o visos Lietuvos jaunųjų mados kūrėjų atradimas ir pristatymas. Tiesa, neapsiribota ir vien Lietuva – praėjusiais metais „Komodos“ mados šou dalyvavo ir keli užsienio dizaineriai. Šiuo metu „Komoda“ – tai platforma, kuri siekia išaukštinti kylančią madą ir atkreipti dėmesį į naujus talentus: dizainerius, modelius, fotografus.
Norėjome, kad pačios Kauno gatvės, ypač Laisvės alėja, taptų simboliniu podiumu, kuriuo juk eina beveik visi kauniečiai.
Priešingai negu nemaža dalis mados šou, projekto renginiai yra atviri, nemokami, vyksta viešose miesto erdvėse, tad yra lengvai prieinami visiems. „Mada yra visur ir mus supa kasdien. „Komoda“ nori parodyti, kad nėra atskirties tarp paprasto žmogaus ir mados pasaulio“, – mintimis dalinosi Gustė. Kolegei antrino Aistė: „Ilgai stebėjome, kaip žmonės rengiasi Kaune, juos fotografavome. Siekiame madą išnešti į lauką, parodyti, kokia ji yra ir kokia gali būti. Nesinori, kad mada būtų elitizuojama ir liktų tik industrijos šou ar žurnaluose, tad siekiame pristatyti madą ir stilių taip, kad jie būti suprantami ir artimi visiems žmonėms.“ „Komodos“ komanda tiki, kad jaunų dizainerių populiarinimas padeda puoselėti visuomenės sąmoningumą, plečia akiratį, tad galiausiai turime daugiau žmonių, kurie domisi šia sritimi ir gali padėti augti naujiems talentams.
„Komodos“ mados šou kasmet vyksta vis kitoje miesto erdvėje. Kartu su įžanga į didžiąją „Audrą“ buvusiu „Per_kūnijos“ festivaliu pristatyti „Pamatai“ kvietė su jaunų dizainerių darbais susipažinti Nepriklausomybės aikštėje, pernai „Rezidencija“ vyko Vytauto Didžiojo karo muziejaus sodelyje, o šių metų „Terasa“ – prie Kauno valstybinio muzikinio teatro, istoriniame Miesto sode.
„Norėjome, kad pačios Kauno gatvės, ypač Laisvės alėja, taptų simboliniu podiumu, kuriuo juk eina beveik visi kauniečiai“, – pasakojo Aistė. Pasirinkti šias lokacijas paskatino tiek renginių partneriai, pavyzdžiui, Nepriklausomybės aikštėje įsikūręs klubas „Lizdas“, kurio kolektyvas organizuoja „Audrą“, tiek kitų „Kaunas 2022“ projektų idėjos. Pavyzdžiui, programa „Modernizmas ateičiai“ įkvėpė „Komodos“ žmones ieškoti įdomių architektūrinio paveldo lokacijų. Pašnekovės pastebi, kad mados atvedimas į netradicines vietas leidžia ne tik kitaip pamatyti drabužius, bet ir suteikia erdvėms papildomų prasmių.
„Komodos“ komanda teigia, kad dizainerių atranka į mados šou išties didelė. „Rinkdamiesi dizainerius žiūrėjome į jų siūlomus eskizus, vertinome, ar jie įdomūs, aktualūs ir įgyvendinami. Taip pat atkreipėme dėmesį į ankstesnius autorių darbus, idėjas, kūrybos kryptį“, – pasakojo Aistė. Pašnekovės pastebi, kad Lietuvos madoje aptinkame daug tamsių spalvų, geometrinių formų. „Tokie kūriniai yra labai kokybiški ir meniški, bet Lietuvoje tai po truputį tampa standartu, iš kurio ribų retas išeina. Mūsų sprendimai įtraukti autorius, kurie yra linkę eksperimentuoti su formomis, spalvomis, tekstūromis, pasiteisina – tai sukuria visai kitokią emociją“, – mintimis dalinosi organizatorės.
Paprašius palyginti „Komodos“ mados šou dalyvavusių Lietuvos ir kitų šalių dizainerių požiūrį, merginos mini, kad užsienio kūrėjų dizainuose galime pastebėti kiek daugiau laisvės. „Lietuvoje dar gana ryškus etaloninis požiūris į madą. Kol kas į mus nėra kreipęsi lietuviai, kuriantys drabužius nestandartinio dydžio modeliams. Išlieka kažkiek pasąmoningai senamadiško požiūrio, kai savo galvoje turi specifiškas gaires, – Lietuvoje gana sunku nuo to pabėgti. Tačiau jaučiame, kad jaunoji karta stengiasi eksperimentuoti, ieškoti naujų sprendimų“, – situaciją apžvelgė Gustė.
Dar viena „Komodos“ veiklos pusė – tai noras parodyti mados sinergiją su kitomis meno šakomis. Vienas tokių pavyzdžių – nuotraukų paroda „Kai stilius išblaško tylą“, kuri atskleidžia ryšį tarp mados ir muzikos. „Komoda“, bendradarbiaudama su Lietuvos atlikėjais Gabriele Vilkickyte, Evgenya Redko, Luku Pilkausku, grupėmis „Baltasis Kiras“ ir „Kedrostubùras“, siekė išsiaiškinti, kaip jų muziką, emociją galima perteikti per madą, erdves, nuotraukas ir net jų redagavimą. „Labai įdomu pabandyti pažaisti skirtingų pojūčių perkėlimu į kitą terpę, perteikti garso turinį per vizualus“, – pasakojo Gustė.
Be to, „Komoda“ savo socialiniuose tinkluose kviečia madą pažinti per įvairiuose filmuose pasitelkiamus drabužius, ikoniškus pasaulio muzikos atlikėjų įvaizdžius. „Su šia komunikacijos kryptimi norėjome žmonėms papasakoti apie madą kitaip, pasitelkdami aspektus, kurie daugeliui artimi ir pažįstami. Pasirinkę mums paties stilistiškai įdomius lietuviškus filmus, kvietėme atkreipti dėmesį, kaip juose pasitelkiami drabužiai, ką tai duoda kino juostoms. O kurdami fotosesijas, įkvėptas muzikos atlikėjų, pabandėme įsijausti į tai, kaip jie rengtųsi dabar, kur lankytųsi, kaip tai galime pritaikyti šiandienai“, – aiškino Aistė.
Dabar kuriama interviu su dizaineriais serija, aktualijų apžvalgos, toliau planuojami mados šou po truputį leidžia augti „Komodos“ komandai. Dėmesio centre visuomet išlieka noras apie madą kalbėti suprantamai ir įdomiai paprastiems žmonėms. Po keleto veiklos metų ir jau įgautos patirties „Komoda“ siekia būti tvariu, save išlaikančiu projektu, kuris gali suteikti balsą kylantiems dizaineriams, originaliems Lietuvos mados ženklams bei edukuoti visuomenę.