Žurnalų archyvas

Kauno menininkų namuose – vardo keitimo vakarėlis

8 spalio, 2024, KMN inf. | Naujienos

Spalio mėnesis Kauno menininkų namuose melancholiškai neramus. Toliau besitęsiančioje „Sapnas pilvu į viršų (šuo ar žuvis?)“ programoje viena paroda veja kitą, dirbtuvės apie vardo keitimo šventę, intensyvių vaizdinių filmai ir meninio dueto „Liudmila“ instaliacija, arba penktoji iš šešių programos parodų. 

Dar rugsėjį atsidariusioje Ievos Rižės parodoje, kuri tęsis iki spalio 18 d., vaizduotės archyvai užfiksuoti nagų priauginimui naudojamos dervos (uv epoksidinis molis) sluoksnius jungiant su medžio gumbais, metalo kabliais intensyviai atliepiančiais nagų poetiką. Taip menininkė dekonstruoja, išardo, išnarsto posakį nagais kabintis į gyvenimą. O kas, jei nebėra į ką kabintis? Jei kablys vilioja labiau negu jaukas? Arba, kas įvyksta, jei nori tik kyboti į nieką neįsikibus? Tai vieno žinojimo tikinčiųjų ar laimės industrijos korifėjų nepalaimintos būsenos, kurios išlaisvina žinojimą, leidžia vaizduotei sapnuoti, leidžia kitoniškumui laisvai egzistuoti, būti drauge ir priimti gumbų savitumą.  

Ievos Rižės parodos atidarymas. Vyčio Mantrimavičiaus nuotr.

Spalio 12 d. 15 val. vizualaus ir performanso meno kūrėjai/os iš Danijos Ollie Hermansson pakvies prisijungti prie Vardo vakarėlio dirbtuvių. Diena, skirta dalintis istorijomis ir patirtimi, susijusia su jūsų vardu ir įvardžiais. Šių dirbtuvių metu drauge bus kuriamas Vardo vakarėlis, kuriame bus galima švęsti pasirinktą vardą. Ollie savo praktikoje kūno, teksto, piešinių ir taktilinių gestų pagalba pasakoja istorijas apie lytį, meilę ir kitas queer patirtis. Edukacinė „Sapnas pilvu į viršų (šuo ar žuvis?)“ dalis vykdoma bendradarbiaujant su kultūros kompleksu SODAS 2123.

Menininkai/ės Ollie Hermansson

Nuo įprastai neminimos šventės iki traumos vaizdinių, kurie nebūtinai yra malonūs. Spalio 18 d. penktadienio vakarą bus galima panirti į miego, mirties ir transformacijos žaidimus. Ar žinojote, kad Freud’o kolega Wilhelm Fliess tikėjo, jog nosis glaudžiai susijusi su genitalijomis ir ją operuojant, galima išgydyti moteris nuo menstruacijų skausmų, masturbacijos ir isterijos? Ar, kad iš elnio kaulo išdrožusi pirmąją fleitą, Atėnė ją išmetė po to, kai pamatė, kaip grojant išsipūtė jos skruostai? Šie klausimai atspindi menininkės Mariannos Simnett vaizdų pasaulį. Filmų peržiūros metu bus parodyti keturi kūrėjos video darbai: „Mėlynas mėnulis“ (Blue Moon, 2022), „Nupjauta uodega“ (The Severed Tail, 2022), „Paukščio žaidimas“ (The Bird Game, 2019), „Kraujas“ (Blood, 2015).

Kadras iš Mariannos Simnett filmo „Nupjauta uodega“ (The Severed Tail, 2022)

Šiais metais menininkės kūriniai buvo rodomi vienoje didžiausių Berlyno Nacionalinės galerijos padalinių – Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart. 2022 m. Simnett pristatė savo darbus 59-ojoje Venecijos bienalėje. Menininkė kūrinius rodė, eksponavo daugelyje prestižinių institucijų, įskaitant Julia Stoschek fondą, Berlyne (2021); Brisbeno modernaus meno institutą (2020 m.); Ciuricho Kunsthalle (2019 m.); Franso Halso muziejų, Harleme (2019 m.).

Spalio mėnesį ciklo renginių programoje užbaigs meninis duetas „Liudmila“. Mildos Januševičiūtės ir Mišos Skalskio bendrai kuriamos istorijos remiasi egizstencijos patyrimo apraiškomis. Tiek asmeninėse kūrybos praktikose, tiek dirbdami kartu, menininkai pasitelkia biografines ir autobiografines istorijas. Ypatingą vietą jų praktikoje užima tikėjimo, prietarų ir vilties klausimai galios santykių kontekste. Asmeninių nerimo ir baimių apsuptyje Miša ir Milda bando naujai atrasti autentiškumo reikšmę šiuolaikinėje kultūrinėje terpėje. „Liudmilos“ parodos atidarymas įvyks spalio 24 d. 18.30 val.

Apie renginių ciklą

Šiandien laimės ieškojimas peraugo į ezoterinių praktikų ir farmacijos eksperimentų industriją, o laimės manifestacijos ritualai atliekami korporaciniuose renginiuose apie sveiką sielą. Viskas atrodo efemeriška, tolygu sapnui, iš kurio sunku išlipti. Jei suprasti šiuolaikinės egzistencijos būsenas taip sunku, tai kokia viltis ją pakeisti? Pokyčių galimybė ištirpsta tuštumoje, susidedančioje iš suskilusių fragmentų ir priverstinio laimės jausmo, kas galiausiai tik papildo gilų melancholijos jausmą.

Taigi laimės akivaizdoje mes visada galvojame apie liūdesį: visaip jį neigiame, ieškome būdų jo išvengti. O kas jei laimės industrija iš tiesų yra tiesioginis liūdesio pramonės atspindys?

Atsakydami į klausimą, Kauno menininkų namai pristato „Sapną pilvu į viršų (šuo ar žuvis?)“ – parodų, edukacijos ir performatyvių renginių programą, tyrinėjančią įvairiapusę liūdesio prigimtį. Šiuolaikinių menininkų/ių Lilianos Zeic, Zoe Williams, menininkų dueto Liudmilos, Žygimanto Kudirkos, Ievos Rižės ir Kristoffer Ala Ketola parodų ir performanso menininkų/ių Sasha Wilde, Johhan Rosenberg, Pauliaus Janušonio kuriamų diskursyvių dialogų bei edukacinių iniciatyvų sintezės būdu bandysime atskleisti melancholijos kompiliacijas.

Kuratorių Agnės Bagdžiūnaitės, Edvino Grinkevičiaus ir Astos Volungės kuriamoje programoje atsiskleis skirtingi liūdesio industrijos tyrinėjimo aspektai. Kūno, garso, estetinių pojūčių sąveikos sklaida leis pasinerti į liūdesio gelmes, susidurti su jo esme ir apmąstyti jo reikšmę nuolat besikeičiančiame sapniškame kraštovaizdyje.

Projektą „Sapnas pilvu į viršų (šuo ar žuvis?)“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba.