Žurnalų archyvas

Kačerginė – menininkų susitikimo vieta: žvilgsnis į kasmetinį tapybos plenerą

25 lapkričio, 2021, Menotyrininkė Gabrielė Kuizinaitė | Naujienos

Šalia Kauno įsikūrusi Kačerginė yra nuostabaus grožio kurortinis miestelis, kuriame jau keleri metai  vyksta tapybos plenerai, sutraukiantys tiek Lietuvos, tiek ir užsienio dailininkus. 

Plenero organizatorius yra kaunietis dailininkas Gitas Markutis. Jis organizuodamas kasmetinius plenerus, nuolat bendradarbiauja su iniciatyvia Kačerginės mokyklos-daugiafunkcio centro direktore Aurika Laurinaitiene ir aktyvia kultūros renginių organizatore Lina Sinkevičiene. 2020 metais Kačerginė tapo mažąja  Lietuvos  kultūros sostine,  tad ir vykęs pleneras buvo pažymėtas šiuo ženklu.

Vasarą į plenerą susirinkę menininkai tapė Kačerginės miestelyje ir jo apylinkėse. Plenero paroda „Kačerginė tapytojų drobėse“ surengta Kačerginės mokykloje-daugiafunkciame centre. Ji veikia ir šiuo metu.

Kiekvienas iš septyniolikos plenero dalyvių parodoje eksponuoja po kelis darbus, iš viso parodoje rodoma trisdešimt drobių, kuriose dailininkai  per skirtingas stilistikas išryškina savąjį santykį su Kačerginės gamta, tarpukario architektūros fragmentais, kurorto istorija arba pateikia savo emocinį santykį su vieta, aplinka, žmonėmis. Daugelis parodoje pateikiamų abstrakčių darbų ryškina subjektyvias jausenas, emocijas, patirtas plenero Kačerginėje metu. 

Vladimiras Volkovas. „Vijoklių kason pasipuošę pušys“

 Plenere dalyvavo ir parodoje savo kūrybą pristato tapytojai iš Lietuvos Fausta Kybartienė, Birutė Volkovienė, Žaneta Lošienė, Ieva Grunskytė, Loreta Markutienė, Gitas Markutis, Zita Tarasevičienė, Vladimiras Volkovas, Audronė Vaivadaitė. Tradiciškai pleneruose jau ne pirmi metai dalyvauja ir dailininkai iš Ukrainos – šįkart tai Irina Kravčerno, Viktoras Guculas ir Alisia Onipchenko. Praėjusių metų plenere dalyvavo ir dailininkės iš Latvijos Mara Ozola ir Irena Alsava, o šių metų parodoje eksponuojami jų paveikslai. Pirmą kartą dalyvavo ir dailininkė iš Moldavijos Rodica Morari, šiuo metu gyvenanti Kačerginėje.

Irina Kravčerno. „Generolo vila“
Rodica Morari. „Peizažas“
Mara Ozola. „V. Mykolaičio-Putino vasarnamis“, 2021

Vienas iš itin svarbių   parodos atidarymo akcentų  metu buvo  lietuvių tapybos klasiko, kauniečio taip pat ir Kačerginės gyventojo  Antano Martinaičio (1939–1986) vienas darbas, kurį  parodai paskolino dailininko palikimo kūrybos puoselėtoja, jo žmona Adelija Martinaitienė. Šiame darbe martinaitiška abstrakčia stilistika ekspresyviai yra pateiktas Kačerginės peizažas. 

Antanas Martinaitis. „Kompozicija“, 2021

Daugiausiai parodoje yra eksponuojama lietuviškos peizažinės tapybos: plenero ir parodos autoriai savo darbuose niuansuoja gamtą, naudoja itin plačią koloristinę gamą, tapo skirtingomis stilistikomis. Daugeliui parodos darbų yra būdinga tai, kad gamtos motyvai yra derinami su medinės Kačerginės architektūros detalėmis ir ta dermė sudaro itin harmoningą visumą daugelio parodos autorių darbuose. 

Augalija ir pastatai, atsispindintys Nemuno vandenyje, yra galbūt dažniausias motyvas, kuris matomas kelių dailininkų darbuose. Tokie yra Loretos Markutienės, Gito Markučio, Rodicos Morari, Zitos Tarasevičienės darbai, kurie savo stilistine raiška yra labai skirtingi, bet dažno kūrinio centre Nemunas, vanduo, jį supanti augmenija ir tolumoje matomi pastatų fragmentai tampa kompozijos pagrindu ir akcentu. 

Gito Markučio itin ryškiame darbe svarbiausiu akcentu tampa saulės apšviesta gamta, drąsiai pateikta per geltonos spalvos motyvą, o upėje pasviręs laivas ir tiltelis su laukiančia moters figūra tampa dinamiško vaizdinio itin svarbia dalimi. Loretos Markutienės kuriamas peizažas labiau klasikinis, teikiantis vandens, akmens, augalijos ir tolumoje matomų pastatų dermę ir harmoniją. 

Gitas Markutis. „Prieplaukoje“, 50X40 cm, 2021, drobė, aliejus
Loreta Markutienė. „Vasarą prie Nemuno“, 50X40 cm, 2021

Rodica Morari savo darbe niuansuoja spalvas ir pereinantys spalviniai kontūrai naujai įprasmina augalų ir vandens motyvus. Tuo tarpu Zitos Tarasevičienės darbe dominuoja daug koloristiškai intensyvių formų ir detalių, sujungtų į itin žaismingą ir džiaugsmingą peizažo visumą. 

Zita Tarasevičienė. „Peizažas“, 2021

Plenero svečių darbuose yra svarbus Kačerginės gamtos ir vietovės atradimas netikėtu rakursu. Daugelyje darbų dominuoja gamtos ir architektūros vaizdiniai, vaiski saulės šviesa, individuali meninė interpretacija visiems darbams suteikia harmonijos ir netikėtumo, optimistinės ir vaiskios nuotaikos. 

Norisi tikėti, kad plenerų tradicija Kačerginėje turės tęstinumą ir kiekvienais metais plenerą lydinti paroda stebins vis naujais darbais. Paroda  Kačerginės mokykloje – daugiafunkciame centre veiks iki gruodžio 10 dienos.