Žurnalo archyvas

Pakeliui į kino teatrus – egzistencinis trileris „Johatsu“

12 kovo, 2025, „Kino Pavasaris Distribution“ inf. | Naujienos

Jubiliejiniame Vilniaus kino festivalyje „Kino pavasaris“ kovo 11-ąją netrūko lietuviškų kino akcentų. Svarbiausias jų – nacionalinė Linos Lužytės ir Nerijaus Mileriaus filmo „Johatsu“ premjera, sutraukusi šventiškai nusiteikusius kino industrijos atstovus ir sinefilus į „Forum Cinemas Vingis“ didžiąją salę. 

Filme vaidina tikras žvaigždynas –  Žygimantė Elena Jakštaitė, Rasa Samuolytė, kovo 11 d. gimimo dieną minėjęs ir publikos ovacijų sulaukęs Dainius Gavenonis, Aleksas Kazanavičius, Valentinas Krulikovskis, Valentinas Novopolskis ir daug kitų. Daug „Johatsu“ scenų sukurta Klaipėdoje, o rengdamasi pagrindiniam Linos vaidmeniui Ž. Jakštaitė nemažai laiko praleido morge, bendraudama su jo darbuotojais. 

Pagrindinė „Johatsu“ veikėja iš tiesų dirba morge – jai toks darbas patinka, kaip ir ramus gyvenimas su rūpestingu vaikinu. Vieną dieną ten pristatomas žuvusio jūreivio kūnas. Žmona (akt. R. Samuolytė) tvirtina, kad jį atpažįsta, bet Linos tai neįtikina. Kilusi abejonė sužadina smalsumą ir ji nepaisydama pavojų lyg apsėsta leidžiasi ieškoti dingusiojo jūreivio. Kelionėje užuominos veda į uostamiestį, bet paslapčių tik daugėja. Įtempta ir atšiauri filmo atmosfera leidžia giliai pajusti ką reiškia johatsu – žmogaus dingimas tarsi į nebūtį. 

L. Lužytė ir N. Milerius. Tautvydo Stuko nuotr.

„Johatsu“ mes vadiname egzistenciniu trileriu, nors iš tiesų toks žanras griežtąją prasme neegzistuoja. Visų pirma, „Johatsu“ – tai kelio filmas, kuris iš tikrųjų turi detektyvo struktūrą, bet šiame detektyve svarbiausi yra ne išoriniai įvykiai, kad ir kokie radikalūs ar ekstremalūs jie būtų, o vidinis Linos geismas pasikeisti ir jos radikali transformacija“, – premjeros vakarą pasakojo N. Milerius, kartu su L. Lužyte parašęs ir filmo scenarijų. 

„Aš esu degtukas ir viską mėgstu keisti, o Nerijus dirba ramiai, monotoniškai – manau, mūsų duetui pavyko pasiekti gerą rezultatą“, – nedažnai pasitaikančio režisierių darbo drauge užkulisius atskleidė L. Lužytė. 

Kadrai iš filmo

N. Milerius premjeros vakarą išdavė, kad filmas galėjo vadintis ir europietiškiau: „Alternatyvi pavadinimo versija buvo „Paryžius“.  Iki galo filmo pavadinimo priešistorės nepapasakojo ir režisierė Lina Lužytė: „Taip, tai japoniškas žodis, kuris reiškia „išgaruoti“, bet mes neimituojame japoniškų realijų. Kviečiu ateiti ir patiems išsiaiškinti, kas ir kodėl filme garuoja ar negaruoja. Be to, aš labai norėčiau, kad žiūrovai pagalvotų, kas vyks, kai filmo laikas baigsis.“ 

„Mes tikimės, kad žiūrovai „užsikrės“ šia nežinomybės nuotaika, pereidami nuo išorinių detektyvo peripetijų prie ne tik filmo personažų, bet ir savo egzistencinių būsenų“, – kolegę papildė N. Milerius. 

Iki kovo 23 d. vykstančio „Kino pavasario“ žiūrovai „Johatsu“ dar gali pamatyti specialiuose seansuose Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje. Pasaulinė „Johatsu“ premjera įvyko 2024 m. rudenį Talino „Juodųjų naktų“ kino festivalyje. Lietuvos kino teatruose filmas pradedamas rodyti balandžio 11 d.