S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas yra vienas seniausių aerodromų Europoje ir pirmasis aerodromas Lietuvoje. Tai jame pradėjo formuotis Lietuvos karinės oro pajėgos, o kiek vėliau – ir civilinė aviacija. Ir tada, ir šiais laikais žmonės turėjo galimybę matyti įvairių orlaivių, skrodžiančių Kauno padangėmis.
Vadims Gracovs, Lietuvos aviacijos muziejaus muziejininkas-gidas, beveik kasdien stebi virš S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo pasirodančius orlaivius, kuriuos vis bando „pagauti“ fotoaparato pagalba.
„Aviacija susidomėjau dar vaikystėje, kuomet skridau su tėvais lėktuvu. Tada pirmą kartą pamatyti lėktuvai mane labai sužavėjo. Ir žavi iki šiol. O fotografija „užsikrėčiau“ nuo tėvo, kuris pastebėjęs mano susidomėjimą, padovanojo pirmąjį fotoaparatą“, – dalinasi Vadimas ir kviečia susipažinti su išskirtiniais, itin retais Kauno svečiais.
Boeing AH-64 Apache (JAV)
Tai atakos sraigtasparnis. Įgulą sudaro du žmonės, pilotas ir antrasis pilotas – artileristas. Pilotas sėdi kiek aukščiau už artileristo. Kabina šarvuota. Sraigtasparnis ginkluotas 30 mm M230 grandininiu kulkosvaidžiu (chaingun) bei posparniuose įtaisytomis raketomis ir NRS (nevaldomi reaktyviniai sviediniai). Kaune S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome šie sraigtasparniai pirmą kartą nusileido 2014 metais spalio 2 d. pakeliui į tarptautines pratybas Estijoje. Nuotraukoje užfiksuotas 2015 m. spalio 16 d.
Sikorsky UH-60 „Black Hawk“ (JAV)
Tai bendrosios paskirties sraigtasparnis, gaminamas JAV „Sikorsky Aircraft“ kompanijos. Šis sraigtasparnio modelis 1976 m. laimėjo JAV karinių pajėgų bendrosios paskirties sraigtasparnių konkursą. Sraigtasparniams pavadinimas buvo duotas nuo indėnų Sakų genties lyderio Juodojo vanago vardo.
2015 kovo 20 d. pakeliui į Ruklos karinį poligoną, kuriame kartu su sąjungininkais dalyvavo karinėse pratybose „Atlanto ryžtas“, Kauno S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome buvo nusileidę du UH-60 „Black Hawk“ JAV kariniai sraigtasparniai.
Lietuva 2020 metais pasirašė sutartį dėl naujų sraigtasparnių įsigijimo iš Jungtinių Amerikos Valstijų. Pagal šią sutartį Lietuvos kariuomenė įsigis keturis sraigtasparnius UH-60M „Black Hawk“.
Boeing MH-47E „Chinook“ (JAV)
Išilginės schemos amerikiečių sunkiojo karinio transporto sraigtasparnis. S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome šio sraigtasparnio modeliai pirmą kartą pasirodė 2014 metais. Tuo metu jie stabtelėjo Kauno S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome pakeliui į tarptautines pratybas Estijoje. CH-47 „Chinook“ modelio sraigtasparniai skirti karių transportavimui, karinės technikos perkėlimui bei tiekimui karo lauke užtikrinti. O MH-47E „Chinook“ sraigtasparnio modifikacija į fotoaparato objektyvą pateko 2016 m. balandžio 18 d. Jis tiesiog apsuko ratą virš Aleksote esančio aerodromo ir nuskrido toliau taip ir nenusileidęs.
Douglas DC-3 „Flying Daisy“
Lėktuvas pagamintas 1943 m. „DC-3“ lėktuvu iš Švedijos 2017 m. balandžio 8 d. atvyko šios šalies aviacijos veteranų grupė „Flygande veteraner“. Aviacijos veteranų fondo valdybos pirmininkas Larsas Cedvolis sakė, kad nori aplankyti kuo daugiau buvusių SSRS valstybių.
XtremeAir Sbach 342
Vokiečių gamybos akrobatinis lėktuvas, pagamintas iš kompozitinių medžiagų (anglies pluošto). Šie lėktuvai yra itin paplitę tarp lakūnų akrobatų. Aerodromą šie lėktuvai aplankė 2018 liepos 5 d. Tai buvo oro akrobatų komanda „The Flying Bulls“ sustojusi iš Čekijos pakeliui į Palangą, kur turėjo surengti įspūdingą šou Mindaugo karūnavimo metinių proga. Deja, dėl itin didelio debesuotumo (lėktuvų tiesiog nesimatytų) renginys buvo nukeltas. Tačiau kauniečiams pasisekė, pilotai S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome Kaune surengė treniruotę, kurios metu lėktuvai kilo daugiau nei 20 kartų.
Lietuvos aviacijos muziejus
www.lam.lt
Visos nuotraukos: V. Gracovs