„Viską turėjau patirti savo kailiu, intuityviai, dažnai apgraibomis, mokiausi iš klaidų, nes tikrai teko klysti, kėliausi ir ėjau toliau. Šita patirtis neįkainojama, sukaupta per ketvirtį amžiaus, per visus tuos metus, kuriuos praleidau profesionalioje scenoje. Man tai buvo vienintelis kelias. Šiais laikais jauniems atlikėjams galimybių mokytis yra daugiau, ir nebūtinai tik iš savo klaidų“, – sako dainininkas ir aktorius Mantas Jankavičius.
Žinomas atlikėjas tapo Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Muzikos akademijos dėstytoju ir savo patirtimi su studentais dalinsis Populiariosios muzikos klasėje.
Nuo technikos iki psichologijos
25 metus profesionalioje scenoje skaičiuojantis dainininkas, ką tik užbaigęs savo anšlaginį jubiliejinį turą po šalies arenas, populiarios dainos „Čiuožki“ ir kitų lietuviškų hitų autorius ir atlikėjas, „Tabami goes…“ koncertuose įkūnijęs Freddie Mercury ir Robbie Williams, M.A.M.A. apdovanojimuose pelnęs metų atlikėjo titulą, aktorius, atlikęs pagrindinį vaidmenį filme „Tadas Blinda: Pradžia“, suvaidinęs ne viename miuzikle, keliuose spektakliuose teatro scenoje, šokęs A. Cholinos šokio teatre, – M. Jankavičius nusprendė išbandyti ir dėstytojo kelią – tapti jaunųjų atlikėjų vedliu, padėsiančiu susivokti, suprasti savo stipriąsias puses ir užvesti ant kelio.
Vasario 21 d. 11 val. VDU Muzikos akademijos Didžiojoje salėje (101 aud., V. Čepinskio g. 5, Kaunas) M. Jankavičius susitiks su visais susidomėjusiais Populiariosios muzikos klase ir konsultuos prieš išankstinį egzaminą, kuris vyks kovo 14 d. Registracija į konsultaciją el. paštu dek[eta]ma.vdu.lt
„Džiaugiuosi, kad man pavyko per patirtis susidėlioti aiškų suvokimą, kas yra popscena, susiformuoti kaip atlikėjui, tapti sėkmingu, ir kad šiandien šiomis patirtimis ir žiniomis galiu dalintis. Esu atviras – pradžioje man labiausiai trūko pasitikėjimo savimi scenoje, žinojimo, ką tiksliai daryti su savo balsu, kaip elgtis išėjus pas žmones, kaip įtaigiai papasakoti dainos istoriją, kaip galų gale patikti tiems, kurie susirinko manęs klausytis. O kur dar scenos baimė, jaudulys, kiti psichologiniai niuansai… Tokie paprasti ir žmogiški klausimai, tačiau atsakymus į juos turėjau išsiaiškinti pats, to manęs nieko nemokė“, – pasakoja atlikėjas.
Anot jo, studentai Populiariosios muzikos klasėje mokysis kaip išreikšti tikras emocijas, perteikti jausmus dainuojant, kaip prieš pasirodymus paruošti kūną ir protą, kaip papasakoti dainos istoriją, kad ji būtų įtraukianti, kaip prieš lipant į sceną užkurti pasitikėjimą savimi, kaip suvaldyti scenos baimę, kaip naudoti kūno kalbą ir akių kontaktą, norint įtraukti žiūrovą, kaip dirbti su muzikantų grupe ir turėti su jais kontaktą scenoje, kaip dirbti įrašų studijoje – su žmonėmis ir su technologijomis, kaip išlaikyti dėmesį ir koncentraciją prieš ir po pasirodymo, kaip suvaldyti netikėtą situaciją koncerto metu arba televizijoje, tiesioginiame eteryje, kaip atrasti autentiškus ir originalius savęs elementus, užčiuopti savo unikalumą, kuriuos reikia pabrėžti, išskleisti, parodyti, ir kaip paslėpti trūkumus, kurių nenorime, kad kiti matytų.
„Be abejo, ir daug visko iš savo gausios asmeninės patirties – svarbiausia, kad studentai turėtų noro imti ką tik duosiu, kad gebėtų patys atrinkti, kas jiems aktualu, kad nebijotų klausti“, – sako M. Jankavičius.
Mokytojas, kurio trūko
Dainininkas neslepia, kad tais laikais, kai pradėjo savo kelią kaip popmuzikos atlikėjas, be muzikos mokyklų ir bendrojo muzikinio išsilavinimo jokių kitų būdų mokytis tiesiog nebuvo. Akivaizdu, kad trūko ir mokytojo, mentoriaus: „Todėl labai natūraliai tais vedliais tapo mėgstami, garsūs, dažniausiai užsienio atlikėjai, iš kurių, klausydamasis jų įrašų, žiūrėdamas jų vaizdo klipus ir koncertus, ir mokiausi. Analizavau, kaip jie dainuoja, kaip atrodo, kaip elgiasi scenoje, kaip naudoja savo fizinius ir psichologinius resursus, kaip bendrauja su publika. Taip palaipsniui, bandydamas, atkartodamas, perimdamas elgesį ir dainavimo manierą, kažką pasiimdamas, kažką atmesdamas, kažką sukurdamas unikalaus ir susiformavau savo autentišką balsą, įvaizdį, užėmiau tam tikrą savo nišą. Tokia – neakivaizdinė – ir buvo mano mokykla.“ Tad jo svajonė – studentams suteikti tai, ko pačiam labiausiai trūko.
„Nežadu, kad iš visų padarysiu žvaigždes arba kad visi taps solistais. Vieni jais tikrai taps, kiti galbūt taps puikiais pritariamaisiais vokalistais, ir tai irgi garbinga ir reikalinga vieta. Ką padarysiu – tai padėsiu susivokti, suprasti savo stipriąsias puses, užvesiu ant kelio. Atlikėjo sceninėje kelionėje, o ypač šios kelionės pradžioje, yra labai svarbu save pažinti, atsiskleisti, paieškoti savo autentiškumo, ir tam mentorius, dėstytojas, labiau patyręs kolega ir reikalingas“, – teigia M. Jankavičius.
Pasak dainininko, jo užduotis – atskleisti pačias geriausias puses, kokias tik turi į studijas atėjęs žmogus: „Visa kita priklauso nuo sėkmės, nuo komandos, nuo charakterio savybių, nuo sutiktų žmonių – ypač akademijos auditorijose, kuriose – beje – gali gimti labai gražių asmeninių, o ypač kūrybinių draugysčių. Tokios pažintys gali virsti į labai didelius, galbūt net į tarptautinius projektus, tapti jauniems atlikėjams reikšmingais karjeros šuoliais. Tuo tarpu aš būsiu šalia, kad patarčiau, įkvėpčiau, pamokyčiau, kaip viską daryti, o taip pat ir ko geriau nedaryti.“
Scenoje – išsilavinę profesionalai
VDU Muzikos akademijos dekanas doc. dr. Saulius Gerulis teigia, kad idėja kurti Populiariosios muzikos klasę universitete kilo stebint besikeičiančias muzikinio pasaulio tendencijas: „Mus supanti populiarioji muzika daro milžinišką įtaką muzikinei kultūrai. Matome, kaip ją įsileidžia klasikinės koncertinės organizacijos ir simfoniniai orkestrai, sekame Vakarų Europos pavyzdžius, kur populiariosios muzikos skyriai aukštosiose mokyklose atsidaro net tokiose giliai klasikinėse kultūrose kaip Austrija. Tad atliepdami tokias tendencijas stengiamės reaguoti ir sudalyvauti šiame procese kaip muzikos profesionalai“.
Anot dekano, popmuzikos atėjimą į klasikinę kultūrą galima būtų palyginti su džiazo atsiradimu. „Prieš šimtmetį tam tikruose JAV sluoksniuose gimusi džiazo muzika irgi pradėjo daryti milžinišką įtaką klasikiniams kompozitoriams, kurie į savo kūrybą pradėjo perkėlinėti džiazo muzikos elementus. Niekas negalvojo, kad džiazas taps stiliumi ir mokymosi procesu, o dabar turime džiazo katedras, kuriose specializuojasi atlikėjai“, – pasak doc. dr. S. Gerulio, siūlydamas populiariosios muzikos specializaciją VDU nėra inovatorius Europoje, bet tikrai lyderis Lietuvoje.
„Nenorime pasakyti, kad populiarioji muzika negali egzistuoti be aukštosios mokyklos. Tačiau pastebime, kad daugeliui atlikėjų, išėjusių į sceną, trūksta profesinio pasirengimo ir siekiame tą išsilavinimą suteikti, – anot VDU Muzikos akademijos dekano, laikas sugriauti stereotipus, kad popmuzika – ne vien padainavimas vakarėlyje. – Mūsų uždavinys, kad turėdamas populiariosios muzikos bakalauro diplomą rankose, atlikėjas ne tik mokėtų dainuoti, bet ir suprastų sceninę kultūrą, įvaldytų scenos judesį, aktorinį meistriškumą. Tai be galo platus kelias.“
Naujosios kartos atlikėjai
Pasak VDU Studijų prorektorės dr. Simonos Pilkienės, poreikis kurti Populiariosios muzikos klasę universitete atsirado bendradarbiaujant su moksleiviais ir įvertinus ilgametę patirtį su muzikos mokytojais. „Šiandieninės visuomenės poreikiai kinta, o universiteto vaidmuo yra ne tik prisidėti prie ateities visuomenės kūrimo, bet ir dabartinės transformacijos. Mes ne tik mėgstame iššūkius, mes juo kuriame“, – sako VDU Studijų prorektorė.
Anot jos, tai, kad šitą iššūkį priima tikrasis scenos guru Mantas Jankavičius yra tikra sėkmė. „Manto ilgametė patirtis įvairiose scenose, projektuose, spektakliuose ir filmuose yra neįkainuojama ir tai, kad jis jau sukūręs savo dėstymo metodiką gali ja dalintis su būsimais studentais yra neįtikėtina“, – džiaugėsi dr. S. Pilkienė.
VDU Muzikos akademijos siūloma specializacija, tai naujosios kartos atlikėjų koncepcija, kuomet studentai ne tik gali rinktis vokalo ar instrumento studijas, bet tapti tikrais didžiųjų scenų profesionalais, nes lygiagrečiai bus ugdomos sceninės raiškos, performansų prodiusavimo, projektų rengimo kompetencijos.
„Pradėti rengti ne tik klasikinės muzikos atstovus, bet atliepti ir besikeičiančius jaunosios kartos poreikius ir prisidėti prie populiariosios muzikos atlikėjų rengimo yra azarto pilnas iššūkis. Kaip ir dera artes liberales koncepcija grįstas studijas vykdančiam universitetui nebijoti peržengti per tradicinių studijų slenkstį ir drąsiai žengti į naujai konstruojamą meno profesionalų rengimą“, – sako VDU Studijų prorektorė.