Nuo Kambodžos, JAV, Filipinų, Naujosios Zelandijos ar Singapūro iki Meksikos, Sakartvelo ar Pietų Korėjos – 19-ojo Vilniaus trumpųjų filmų festivalio žiūrovai sausio 21–27 dienomis galės susipažinti su trumpametražiais filmais iš šešių pasaulio žemynų. Repertuaras šiemet – kupinas žymiausiuose pasaulio kino festivaliuose apdovanotų filmų: vien šešiose tarptautinėse konkursinėse programose bus rodomi Berlyno, Kanų, Venecijos, Lokarno ir „Sundance Film Festival“ festivalių bei Europos kino apdovanojimų nominantai. Konkursinių festivalio programų filmus vertins žiuri, sudaryta iš Suomijos, Serbijos bei Lietuvos kino industrijos ekspertų, o bilietus į konkursines programas galima įsigyti jau nuo šiandien.
Augant Vilniaus trumpųjų filmų festivalio tarptautiniam žinomumui, filmų, pateikiamų į konkursines programas, skaičius – kasmet vis didesnis. Festivalio programos sudarytojams teko nelengva užduotis kruopščiai atrinkti ryškiausius filmus iš beveik trijų tūkstančių paraiškų, tačiau rezultatas – išties įspūdingas. Vien tarptautinių konkursinių programų repertuarą šiemet sudaro trisdešimt du filmai iš skirtingų pasaulio kampelių.

Pernai Vilniaus trumpųjų filmų festivalis tapo pirmuoju kino renginiu Lietuvoje, pelniusiu prestižiškiausių pasaulyje kino apdovanojimų – „Oskarų“ kvalifikaciją, o 2025 m. – pirmuoju šalyje, pelniusiu Europos kino apdovanojimų kvalifikaciją, tad filmai iš 19-ojo festivalio konkursinių programų galės pretenduoti tiek į „Oskarų“, tiek ir Europos kino apdovanojimų nominacijas.
Tarptautinės konkursinės programos šiemet ekranuose prabils atminties, pasipriešinimo, šeimos, tarpusavio santykių, kovos už būvį bei kūniškumo temomis, ir pakvies susimąstyti, pasvajoti, pasijuokti ar tiesiog pasimėgauti pasaulio margumu bei trumpo žanro filmų kūrėjų įžvalga.
Programa „Vaiduokliai tarp mūsų“ – su rafinuotu metafizikos prieskoniu. Vaiduokliai šios programos filmuose įgauna skirtingus pavidalus – nuo anūką iš santuokos bandančios išgelbėti močiutės iki traukinyje iš nepažįstamosios išgirstos šiurpios istorijos. Vaiduokliais čia tampa atsiminimai, baimės, istorinės šalies traumos. Skirtingi savo intonacijomis filmai šią talpią metaforą pasitelkia kalbėti apie tai, kas tvyro aplink mus, bet dažnai lieka neapčiuopiama arba nepelnytai užmiršta. Šioje programoje – ir prestižinio JAV festivalio „Sundance Film Festival“ nugalėtojas.

Maištas gali būti tiek atviras, tiek alegoriškas ar subtilus, kartais priverčiantis susimąstyti ar praplečiantis akiratį, o kartais – priverčiantis juoktis susiėmus už pilvo. Skirtingi savo kontekstu ar nuotaika, visų programos „Maišto anatomija“ filmų herojai kovoja už savo teises ir priešinasi vienokiai ar kitokiai neteisybei. Nuo kovos su narkotikų kartelio atstovais ar primestomis lyčių rolėmis, patriarchatu, iki pasipriešinimo nemigai, okupantui ar migracijos kontrolei… Šioje programoje – daug įkvepiančių herojų ir drąsių kino sprendimų, o vienas iš filmų – Kanų Kritikų savaitės laimėtojas.

Paslapčių yra visur, jos – įsiskverbusios į kasdienybę, į istorijos puslapius. Nuo pačių intymiausių iki viešų – egzistuoja skirtingos paslaptys. Penki programos „Paslapčių salos“ filmai labai įvairiais būdais leidžiasi jas įminti. Suomijos pelkės, armėniški žvaigždės formos akmenukai, savo kūno dalis galintis atiduoti indonezietis, prisiminimai apie Kinijoje esančią meno mokyklą berniukams ir Vietnamo salos skambant ypatingam garso takeliui – dokumentiniuose, vaidybiniuose ir animaciniuose programos filmuose. Vienas iš jų išrinktas geriausiu Lokarno kino festivalyje.
Programoje „Negaliu be tavęs“ narpliojami skirtingai besiskleidžiantys tėvų ir vaikų santykiai, ir tarp programos filmų – žymiųjų Kanų ir Venecijos festivalių nugalėtojai. Prie kūdikio prisirišusi jauna mama, negalinti nei minutės palikti vaiko vieno, berniukas, bandantis suprasti mamos sukeltą incidentą kelyje ar brolis, gedintis savo dvynio – šiose ir kitose programos istorijose persipina šeimyniniai ryšiai, nuo kurių sunku atitrūkti, juos reikia išjausti. Čia kažką savo suras kiekvienas žiūrovas.

Įkvėpimu programos „Apokalipsės belaukiant“ pavadinimui tapo vienas iš joje esančių filmų, kuriame kalbama apie garsųjį Francis Ford Coppola „Apocalypse Now“. Bežiūrint šią programą atrodo, kad pasaulis yra išprotėjęs – nerimas dėl ateities vis stiprėja ir čia surinkti filmai vienaip ar kitaip tai atspindi. Žmonių išnaudojimas, karas, ciniškas bandymas pasipelnyti kitų sąskaita, atskirtis, žiupsnelis metafizikos… Nors tai – sunkios temos, bet filmų herojų kova už save įkvepia, o jų žmogiškumas suteikia vilties.
Ką daryti, kai kūnas nevaldomai keičiasi, o aplinkiniai į jį reaguoja peržengdami ribas? Slėptis ar bandyti priimti save ir su tuo kovoti? Romantiniai pasimatymai, kuriuose užduodami nepatogūs klausimai, liga, kuri nevaldomai atneša pokyčius ar išsiskyrimas, priverčiantis reflektuoti – programos „Kūno kalba“ filmai vienaip ar kitaip atliepia kūno transformacijas. Čia pristatomas ir žymiojo Berlynalės festivalio „Auksinio lokio“ nugalėtojas – filmas „Lloyd Wong, Nebaigta“.

Šiemet filmus festivalio konkursinėms programoms atrinko kino kuratorė ir kinotyrininkė Mantė Valiūnaitė, režisierius, scenaristas ir edukatorius Andrius Blaževičius bei kino kritikė, žurnalistė Ieva Šukytė. Konkursinių programų atrankos asistentai – kino kūrėjas, edukatorius Lukas Kacinauskas, scenaristai Kristina Abromaitytė ir Rokas Jonas,kino režisierė, kritikė, programų kuratorė Monika Navickaitė bei su kino kuratoryste ir kultūros projektais dirbantys Milda Valiulytė
Žiuri komisijoje – kino industrijos ekspertai iš Suomijos, Serbijos bei Lietuvos
Kaip ir kasmet, festivalio metu tarptautinė žiuri vertins konkursines programas ir paskelbs, kas tapo laureatais – bus renkami geriausi tarptautinės ir nacionalinės konkursinių programų filmai bei vienas filmas pelnys pagrindinį prizą – festivalio „Grand Prix“.

Šiemet žiuri sudaro: A-klasės trumpametražio kino festivalio – Tamperės kino festivalio – vykdomoji direktorė ir programos sudarytoja Riina Mikkonen (Suomija). Taip pat komisijoje – kino kritikė iš Serbijos Tara Karajica, Talino tarptautinio kino festivalio trumpametražių filmų sekcijos „PÖFF Shorts“ programos sudarytoja ir industrijos renginių vadovė. Trečiasis žiuri narys – tarptautiniu mastu pripažintas lietuvių kino operatorius bei režisierius Vytautas Katkus, kurio trumpametražis filmas „Uogos“ 2022 m. tapo pirmuoju lietuvišku trumpametražiu filmu, atrinktu į Kanų kino festivalio oficialią konkursinę programą, o debiutinis ilgametražis filmas „Svečias“ apdovanotas geriausio režisieriaus prizu Karlovi Varų festivalyje.
Europos kino apdovanojimų nominantas „Gėlės tyliai liudija“ (The Flowers Stand Silently, Witnessing), rež. Theo Panagopoulos Jungtinė Karalystė.
Tarptautinių konkursinių programų filmai:
- Močiutės Nai numylėtinis / Grandma Nai Who Played Favorites, rež. Chheangkea, Kambodža, Pranzūzija, JAV
- Į girią / To the Woods, rež. Agnès Patron, Prancūzija
- Daiktai šiaip sau nekrenta iš dangaus / Objects Do Not Randomly Fall From the Sky, rež. Maria Estela Paiso, Filipinai
- Gėlės tyliai liudija / The Flowers Stand Silently, Witnessing, rež. Theo Panagopoulos, Jungtinė Karalystė
- Kol jūra neužmiršo / Before the Sea Forgets, rež. Ngọc Duy Lê, Singapūras
- Dievas yra drovus / God is Shy, rež. Jocelyn Charles, Prancūzija
- Šeimyninis sekmadienis / Family Sunday, rež. Gerardo Del Razo, Meksika
- laimė / happiness, rež. Fırat Yücel, Nyderlandai, Turkija
- Kritinė būklė / Critical Condition, rež. Mila Zhluktenko, Vokietija
- Allrecipes (įdarytas manifestas) / Allrecipes (Stuffed Manifesto), rež. David de Rozas, JAV, Ispanija
- Vyrų žemė / The Men’s Land, rež. Mariam Bakacho Khatchvani, Sakartvelas
- Maudymosi kostiumėlis / The Swimsuit, rež. Amina Krami, Vokietija, Austrija
- Prisiminimai juda kaip tolimos salos / Memories Move Like Distant Islands, rež. Saarlotta Virri, Suomija
- Hiena / Hyena, rež. Altay Ulan Yang, JAV, Kinija
- Šaknys / Armat, rež. Anna Mkrtumyan, Armėnija, Belgija, Portugalija
- Samis, mokantis nusiimti kūno dalis / Sammi, Who Can Detach His Body Parts, rež. Rein Maychaelson, Indonezija
- Eliziejus be krantų / Elysium Without Shores, rež. Arlette Quynh-Anh Tran, Vietnamas, Pietų Korėja
- Be Kelės / Without Kelly, rež. Lovisa Sirén, Švedija
- Liūto uola / Lion Rock, rež. Prisca Bouchet, Nick Mayow, Naujoji Zelandija
- Mano brolis, mano brolis / My Brother, My Brother, rež. Abdelrahman Dnewar, Saad Dnewar, Egiptas, Prancūzija, Vokietija
- Džiaugiuosi, kad tu nebegyvas / I’m Glad You’re Dead Now, rež. Tawfeek Barhom, Palestina, Prancūzija, Graikija
- Casa Chica / Casa Chica, rež. Lau Charles, Meksika
- Mes buvome dekoracijos / We Were the Scenery, rež. Christopher Radcliff, JAV, Kanada
- Nepasiekiami / Unavailable, rež. Kyrylo Zemlyanyi, Ukraina, Prancūzija, Belgija, Bulgarija, Nyderlandai
- Jų akys / Their Eyes, rež. Nicolas Gourault, Prancūzija
- Saulei tekant / Upon Sunrise, rež. Stefan Ivančič, Kroatija, Ispanija, Serbija, Slovėnija
- Astro / Astro, rež. Tim Ewalts, Nyderlandai
- Vieną kartą kūne / Once in a Body, rež. María Cristina Pérez González, Kolumbija, JAV
- (Nebe)savo odoje / Skin Despair, rež. Mireia Vilapuig, Ispanija
- Kai žinai, tai žinai / If You Know You Know, rež. Bonita Rajpurohit, Indija, Jungtinė Karalystė
- Ali / Ali, rež. Adnan Al Rajeev, Bangladešas, Filipinai
- Lloyd Wong, Nebaigta / Lloyd Wong, Unfinished, rež. Lesley Loksi Chan, Kanada
19-asis Vilniaus trumpųjų filmų festivalis vyks sausio 21–27 dienomis Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose bei Panevėžyje, ir visoje Lietuvoje – platformose „ŽMONĖS Cinema“ bei LRT Epika.
Informacija, bilietai ir nuolat pildoma festivalio programa: www.filmshorts.lt
Festivalį organizuoja lietuviškų trumpametražių filmų agentūra „Lithuanian Shorts“. Festivalį iš dalies finansuoja Lietuvos kino centras, Vilniaus miesto savivaldybė, ES „Kūrybiška Europa“ MEDIA programa. Instituciniai partneriai: Audiovizualinių kūrinių autorių teisių asociacija AVAKA, Goethe’s Institutas Lietuvoje, Švedijos-Lietuvos bendradarbiavimo fondas, asociacija LATGA, „Kūrybiška Europa MEDIA“ biuras Lietuvoje, Prancūzų institutas Lietuvoje. Pagrindinis informacinis partneris – LRT Epika.
