Žurnalų archyvas

Susipažinkite: pietų saulę į lietuvišką šaltuką iškeitusi šiuolaikinio cirko kompanija „Cia DoisACordes“

21 gruodžio, 2022, Greta Dainytė / „Cirko Sapiens“ inf. | Interviu, Naujienos

Šiuolaikinis cirkas Lietuvoje vis dar daugeliui neįprastas bei nepažintas reiškinys, dažnai siejamas su lengvabūdiško turinio pramoginiu žanru. Tačiau dėka tokių platformų, kaip „circusnext“, mūsų šalyje naujagimio statusą turintis scenos menas gali sparčiau ūgtelti ir tvirtesniu žingsniu keliauti pas žiūrovus. Iki Naujųjų metų pirmajame Lietuvoje šiuolaikinio cirko centre „Cirko Sapiens“ reziduoja kompanija iš Ispanijos „Cia DoisACordes“. „Cirko Sapiens“ kviečia artimiau susipažinti su iš Pietų Amerikos kilusiais jos nariais Thiago Souza ir Roberto Willcock, kurie malonią pietų saulę iškeitė į žvarbią viešnagę Kaune. O jau gruodžio 29-ąją galėsite užsukti į Aleksote veikiantį cirko centrą ir šių menininkų kūrybą įvertinti gyvai.

Clara Pedrol nuotr.

Pirmiausia trumpai papasakokite apie save ir kaip atradote cirką. O gal cirkas atrado jus?

Thiago Souza: Esu šiuolaikinio cirko artistas iš Brazilijos, taip pat baigęs viešųjų ryšių studijas. Cirką atradau atsitiktinai kaip hobį paauglystėje, būdamas maždaug 13-os savo gimtajame mieste Belo Horizonte. Vyko socialinis projektas, kurio metu turėjau galimybę pirmą kartą prisiliesti prie cirko, šokio, teatro ir muzikos kūrybos. Iš visų užsiėmimų cirkas mane domino labiausiai. Galbūt dėl to, kad čia susijungė dar vaikystėje pamiltos veiklos – gimnastika ir klasikinis šokis. Nors tuo metu nei vienos iš šių veiklų nepraktikavau. Bet cirko menas, kaip joks kitas, mane sužavėjo laisve. Ir tebežavi iki šiandien. Žinau, jog čia esu neribojamas, galiu užsiimti oro akrobatika, šokti, eksperimentuoti ir taip pateikti naujų meninių sprendimų. 

Roberto Willcock: Esu iš Čilės. Dirbu fizinio lavinimo mokytoju ir, žinoma, esu šiuolaikinio cirko artistas. Cirkas atrado mane studijų metu, kai vyresni studentai vedė oro šilko ir trapecijos dirbtuves. Per kelis užsiėmimų mėnesius tapome gerais draugais, ir nuo tada prasidėjo nuotykiai. Nusprendžiau ir toliau sieti gyvenimą su šiuo menu ir tęsiau studijas cirko mokyklose Brazilijoje ir Italijoje. 

Kaip susikūrė jūsų duetas Cia DoisACordes“? Kur susipažinote, kokioje cirko mokykloje studijavote ir kiek laiko dirbate drauge? 

„Cia DoisACordes“ susikūrė 2019 metų viduryje, kai dar mokėmės ENC (nacionalinėje cirko mokykloje, Brazilijoje). Į šią mokyklą stojamieji vyksta tik kas dvejus metus. Taip jau sutapo, jog kartu įstojome 2017 metais. Beveik visų studijų metu buvome tik kursiokai, nieko daugiau. Tačiau paskutiniais studijų metais, kai nerimas didėjo, o visus kankino tas pats klausimas „Kas toliau?“, su kursiokais vis dažniau susėsdavome pasikalbėti apie kūrybinę ateitį. Vieno tokio neformalaus pokalbio metu supratome, jog abu labai panašiai matome tolimesnį kelią cirko lauke. Taigi nieko nelaukę pradėjome ieškoti bendrų kūrybinių sprendimų. Jau po kelių savaičių pasirodė bendro projekto juodraštis, po to ir būsimos kompanijos idėja. Baigę studijas Brazilijoje, tais pačiais 2019 metais persikėlėme į Italiją. Turine esančioje FLIC cirko mokykloje studijavome trejus metus. Čia siekėme įgūdžių tobulinimo ir galiausiai susidirbome kaip duetas.  

O ką reiškia jūsų kompanijos pavadinimas

Tai įkvėpimas ir žodžių žaismas portugalų kalba, kurio neįmanoma išversti. Bet pabandysime paaiškinti. Akordai – natų grupė skambanti tuo pačiu metu, taip sukuriamas harmoningas garsas, o harmonijos siekiame ir savo pasirodymų metu.

„Cia DoisACordes“:

Acordes = akordai

Dois = du 

Cord = apkarpytas žodis virvė

Corda = virvė

Peržiūrėjusi keletą „Cia DoisACordes“ spektaklių vaizdo įrašų pastebėjau, jog su vertikalia virve sukuriate itin teatrališkus bei žaismingus pasirodymus, kurie išsiskiria savita maniera. Koks jūsų, kaip oro akrobatų, tikslas? Kodėl pasirinkote šią discipliną? O gal dirbdami su virve atradote kažką naujo, unikalaus?

Pasirodymai su virvėmis gimė iš mūsų abiejų nepasitenkinimo šia disciplina. Buvome įpratę dirbti su virve individualiai ir atlikti, tiksliau, tiesiog atkartoti gerai žinomus triukus, kuriuos jau daugelį metų taip pat atlieka visi šios disciplinos atlikėjai. Tuo nusivylimo momentu įvyko tarsi nušvitimas, kad vien tik fizinis virtuoziškumas nebėra įdomus.

nors tai ir sudėtingas pasirinkimas, bet dvasiškai labai praturtinantis. 

Taip prasidėjo apmąstymai: ką norime pasiūlyti kaip šiuolaikinio cirko atlikėjai, koks turėtų būti mūsų braižas? Šie klausimai iškilo ir dėl konfliktiškos cirko padėties mūsų šalyse (kaip ir Lietuvoje, šiuolaikinis cirkas ten vis dar vystosi). Pasiryžome permąstyti virvės discipliną ir jos technikas, kurios rodėsi jau sustingę laike. Galiausiai atradome būdą kaip pasigaminti savitą virvę. Vėliau mus sudomino galimybė sukurti naują žodyną virvės disciplinoje. Dėl to nusprendėme atsiriboti nuo klasikinės technikos bei egzistuojančių vaizdinių šiame aparate, t.y., vertikalumo, atsikartojančios oro akrobatikos ir nusileidimo taško. Šiandien mes virvę naudojame horizontaliai, su manipuliacijomis bei mazgais ant žemės. Šie įprastą eigą, kurią sudaro vertikalus lipimas, paslydimas, kritimas ir išsivyniojimas, papildę elementai leido išplėsti virvės žodyną, o to dėka galime kurti išsamesnio bei gilesnio turinio spektaklius. 

Taigi, mūsų kompanijos tikslas buvo sukurti savo žodyną bei stilių šioje disciplinoje. Norime tikėti, jog tai sėkmingai įgyvendinome. Bet ir toliau trokštame ieškoti naujų kelių cirko mene. Minėti teatriniai vaizdiniai mūsų spektakliuose atsirado atsitiktinai, niekad nesiekėme atkartoti konkrečių metaforų. Dažniausiai naudojame tas figūrines kompozicijas, kurios atsiranda repeticijų metu. O tada išgrynintus judesius pritaikome projektui prie kurio dirbame. 

Clara Pedrol

Kas jus įkvepia kurti? Kokios temos svarbios jūsų kūryboje? Žmonių emocijos, politinės peripetijos, o galbūt globalios problemos?

Pradžioje didžiausias įkvėpėjas buvo pats cirkas ir galimybės jį permąstyti. Kūrybinius žvilgsnius kreipėme į paieškas, tyrinėjimus, siekdami atrasti naujų būdų sukurti dar nematytų vaizdinių. Tačiau jaučiame, jog mūsų kūrybai įtakos turi visi šie veiksniai. Juk visų pirma esame pasaulio piliečiai. Todėl socialinio, politinio pobūdžio klausimai bei emocijos, santykiai net jei ir nėra įvardinami kaip spektaklio temos – vienaip ar kitaip mus veikia.

Kas jums yra cirkas – gyvenimo būdas, bendruomenė, darbas, aistra? O galbūt kažkas kita?

Visa tai ir dar šiek tiek daugiau… būdas išreikšti, eksperimentuoti, pozicionuoti, apmąstyti, kvestionuoti, siūlyti ir provokuoti!

Kaip apibūdintumėte bendrą šiuolaikinio cirko situaciją jūsų šalyse? Ar daug atlikėjų savo gyvenimą dedikuoja cirkui? 

Thiago Souza: Brazilijoje diskusijos apie šiuolaikinį cirką vis dar yra labai subtilus ir trapus dalykas. Kelioms kompanijoms ir menininkams, kurie bandė pasiūlyti savo darbus, kilo didžiulių sunkumų, visų pirma – gauti išteklių, kurie paverstų jų darbus realybe.

Roberto Willcock: Čilėje šiuolaikinis cirkas gyvuoja jau 20 metų ir auga kasmet vis labiau. Nors išteklių įgyvendinti idėjas stinga, bet fizinės technikos atžvilgiu Čilės cirko artistai tikrai stiprūs. Deja, dėl išteklių stygiaus man teko iškeliauti svetur ir jau devynerius metus gyvenu už savo šalies ribų. Tačiau kas kart grįžęs stengiuosi pasidalinti savo patirtimi su tautiečiais. Pietų Amerikoje atsiranda vis daugiau galimybių savo gyvenimą dedikuoti cirko menui, nors tai ir sudėtingas pasirinkimas, bet dvasiškai labai praturtinantis. 

Clara Pedrol

Ar turite mėgiamų cirko, teatro, muzikos ar vizualiųjų menų menininkų, kuriuos sekate ar tiesiog žavitės jų kūryba?

Paskutiniais studijų metais Italijoje mums buvo be galo malonu susipažinti su Jean-Michel Guy, prancūzų šiuolaikinio cirko tyrinėtoju ir dramaturgu. Jis skatino žengti pirmuosius žingsnius į dialogą su cirku iš europinės perspektyvos. Nors tiesiogiai su juo nedirbome, dar būnant Brazilijoje jį laikėme etalonu. Buvo nepaprastai svarbu jį pažinti ir pasidalinti kūrybinėmis idėjomis, mūsų kompanijos ateities planais. 

Taip pat žavimės Breno Caetano, IETO, Luis Sartori do Vale, Santa Madeira (MPTA).

Na, ir pabaigai – ko tikitės iš rezidencijos Lietuvoje?

Lietuvoje reziduosime pirmą kartą, dėl to nekantraujame čia pristatyti savo darbą. Esame dėkingi Teatronui už suteiktą „Cirko Sapiens“ erdvę bei rūpestį. Taip pat džiaugiamės galėdami prisidėti prie diskusijų apie šiuolaikinį cirką Lietuvos kontekste. Labai ačiū ir iki pasimatymo!

„circusnext“ rezidencijos pristatymas vyks gruodžio 29 d. 18 val. cirko centre Cirko Sapiens (Veiverių 134-201, Kaunas). Renginys nemokamas, bet būtina registracija šioje nuorodoje.

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Europos Sąjungos programa „Kūrybiška Europa“.