Žurnalų archyvas

Ryčio Tito kurtame klipe grupei T.O.Y. – Kauno ir Berlyno pastatai bei „Alphaville“ balsas

28 spalio, 2022, Daina Dubauskaitė / „Kaunas pilnas kultūros“ | Interviu, Naujienos

Šiemet pristatęs su kolegomis kurtą dokumentinį filmą apie lietuviškąją Atlantidą „Istorijos iš marių dugno“ kaunietis Rytis Titas grįžta su soline, jam asmeniškai itin brangia naujiena. Tai – vaizdo klipas vokiečių synth pop grupės T.O.Y. ir „Alphaville“ lyderio Marian Gold kūriniui „Turn On!“.

Klipą Rytis sukūrė Kaune ir Berlyne, tad kūrinys gali sudominti ne tik muzikai, bet ir architektūrai neabejingus žiūrovus. Be to, nusifilmuoti klipe Rytis pakvietė jaunosios kartos teatro asmenybę Saulę Sakalauskaitę. Daugiau apie naujieną ir kūrybinį procesą pasakoja pats autorius.

Vaizdo klipų kūrėjas į šią nišą žengė su darbais tokiems kolektyvams, kaip vokiečiai „Diary of Dreams“ ir „Coma Alliance“, lenkai „Undertheskin“, prancūzai „Varsovie“ ir kt. Rytis buvo dukart nominuotas LRT KLIPVID konkursuose, su savo darbais dalyvavo įvairiuose nepriklausomuose festivaliuose Europoje. Grupei T.O.Y. lietuvis taip pat jau yra sukūręs du klipus. „Šįkart grupės lyderis ir dainų autorius Volker Lutz kreipėsi su neeiline užduotim. Neeiline tuo, kad šį kartą naują dainą jis pradėjo rašyti kartu su legendinių „Alphaville“ vokalistu Marian Gold, puikiai žinomu visame pasaulyje dėl savo hitų „Forever Young“ ar „Big in Japan“. Tai buvo viena iš Volkerio svajonių – „Alphaville“ yra vieni iš jo „dievukų“, ir aplinkybės leido jiems ne tik susipažinti, bet ir atrasti bendrų taškų kūryboje“, – prisimena Rytis ir išduoda, kad pirmoji jo reakcija į pasiūlymą buvo „Wow!“.

Kaunietis pasakoja, kad klipo scenarijus buvo kuriamas praktiškai lygiagrečiai su daina: „Pradėjome dar demo stadijoje, o kai muzikos kūrinyje vis atsirasdavo nauji elementai – atsirasdavo ir naujų idėjų vaizdui.“ Dainos, skambesiu primenančios 9-ąjį dešimtmetį, tekstas, kurį parašė vokalistas M. Gold, visgi kalba apie šias dienas, jame atsiskleidžia ironiškas požiūris į socialinius tinklus: „Mano užduotis buvo sugalvoti istoriją, kuri sujungtų šiuos du laikmečius.“

šį miestą įsimylėjau iki ausų, ir dar viena proga sugrįžti į Berlyną tikrai nebuvo blogiausias variantas.


Taigi vaizdo klipe pinasi Rytų blokas ir vakarai, senoji ir modernioji eros. Kaip aiškina Rytis, jį rytų ir vakarų atskirties tema, cenzūros įtaka kultūrai ir gyvenimo būdui bei šių skirtumai visuomet domino. Scenarijuje vaidmenimis pasidalino Vakarų Berlynas ir Kaunas, taip pat – M. Gold ir aktorė S. Sakalauskaitė. Ji kuria merginą iš Rytų bloko, kuri gabena laišką.

„Tai lyg senovinis „Instagram“ įrašo atitikmuo. Žinutės ne visuomet keliauja taip, kaip reikia, visgi klipo mintis tokia – jei žinutė teisinga, anksčiau ar vėliau ji pasieks savo, nepriklausomai nuo režimų, laikmečio, metodų ar kitų aplinkybių“, – mano klipo autorius. Jis tiki, kad svarbiausia skleidžiant savo žinią yra turinys ir tikėjimas savo idėja, o ne forma.

Klipe svarbios konkrečios lokacijos ir rekvizitai. Įamžintas Le Corbusier suprojektuotas daugiabutis „Unité d’Habitation“ Berlyne, masinės statybos pastatai ir modernizmo architektūra Kaune. Įdomi detalė – juostiniai magnetofonai. Ryčiui atrodė svarbu, kad būtų panaudotas ir mūsuose kadaise populiarus modelis, ir japoniškas, kurį 9-ajame dešimtmetyje buvo galima rasti Vakaruose. „Geros būklės tokie daiktai nesimėto“, – šypsosi autorius. Jis teigia, kad siekiant, jog klipas būtų įtaigus ir pasakotų norimą istoriją, tenka atlikti daug tyrimų, domėtis tema ir į savo galvą kišti visą vizualią ir emocinę informaciją.

Kadrai iš klipo


„Pirmą kartą atvykęs filmuoti grupės, išsikrovęs visą savo įrangą ir paruošęs darbui, galiausia ryte sužinojau, kad vienas iš filmuotis turėjusių kertinių asmenų susirgo – teko nieko nepešus vėl vairuoti į Kauną ir grįžti į Berlyną po mėnesio. Tačiau, tą pirmąjį kartą Berlyne išnaudojau savo naudai – atradau keletą svarbių naujų elementų. Svarbiausia, kad šį miestą įsimylėjau iki ausų, ir dar viena proga sugrįžti į Berlyną tikrai nebuvo blogiausias variantas“, – privalumu virtusį kuriozą prisimena Rytis.

Lietuvis, jau dirbęs ne su vienu užsienio atlikėjų, išduoda nežinojęs, ko tikėtis iš tokio kalibro atlikėjo, kaip „Alphaville“ vokalistas: „Nusiraminau iškart pajutęs ne tik profesionalų požiūrį, bet ir atsipalaidavimą bei pozityvią nuotaiką, tvyrojusią nepaisant to, kad lapkričio šaltyje, pučiant lediniam vėjui, apsivilkus švarku dainuoti nebuvo lengviausia užduotis. Tačiau nebuvo nė vieno nusiskundimo, o po filmavimo Marianas padėkojo už mano profesionalų darbą ir procesų organizavimą – teigė, kad jautėsi puikiai ir saugiai, kai reguliavau vienus ar kitus dalykus jo atlikime.“

Chris Ruiz nuotr.


Tarptautiniame projekte dalyvavo ir daugiau įdomių asmenybių. „Fotosesiją atliko garsios synth pop grupės „And One“, kurie dar paauglystėje man daug reiškė, vienas įkūrėjų Chris Ruiz. Dainos mastering‘ą atliko garso inžinierius Robin Schmidt, kuris yra dirbęs su tokiais atlikėjais kaip „Placebo“, James Arthur, Liam Gallagher, Freya Ridings, „Hurts“, „Fools Garden“ ir galybe kitų. Būti tarp tokių žmonių jau yra nuostabus įvertinimas“, – sako kaunietis.

Ne tik įvertinimas. Tokios pažintys veda į naujus projektus – Rytis konkrečių detalių neišduoda, bet sako, kad didelių vardų jo kūrybinėje biografijoje bus ir daugiau. Visgi lieka laiko ir gimtajam miestui bei jo muzikinėms istorijoms. Dokumentikoje su filmu „Istorijos iš marių dugno“ apšilęs kūrėjas jau pradėjo pirmojo savo muzikinio filmo apie pogrindinės 1990-2010-ųjų roko ir metalo scenos Kaune peripetijas darbus, o procesu dalinasi specialioje feisbuko paskyroje. Jis tikisi, kad „Gaivalų ūkis“, kurio premjera planuojama kitų metų rudenį, bus svarbus įspaudas jam asmeniškai ir Kauno roko istorijai.

Chris Ruiz nuotr.


Rytis pabrėžia, kad muzika jam nuo mažumės turi ypač svarbią gyvenime, namuose jos buvo daug: „Ir vis dar yra – muziką kolekcionuoju ir analizuoju. Tai procesas, kuris man yra lyg išgerti ryte kavos, ir mano operatoriaus karjera buvo inspiruota noro kurti būtent muzikinius klipus.“. Prieš septynerius metus pradėta įgyvendinti svajonė kartu buvo ir tikslas pakelti tuo metu kritusį vaizdo klipų kokybės lygį.

„Nesiimu masinės produkcijos, darau tik tai, su kuo atrandu bendrą vardiklį ir randu žinutę, kurią noriu užkoduoti vaizde – muzika man turi būti prasminga“, – aiškina Rytis ir prideda, kad kurdamas klipą praktiškai viską daro pats – režisuoja, filmuoja, montuoja, dažnai ir rašo scenarijų. Kartais prisideda artimi draugai. „Man tai geriausias būdas išreikšti save ir savo žinutes. Todėl stengiuosi neauginti savo komandos, nes tai ypatingai asmeniška.“