Žurnalų archyvas

Petrašiūnų elektrinėje instaliaciją kuriantis Jurgis Paškevičius: „Man ši aplinka yra ready-made’as“

10 rugpjūčio, 2023, Goda Urbonaitė / „Salto“ inf. | Interviu, Naujienos

Pirmą kartą vykstančiame „Kauno energijos“ festivalyje „Transformacijos“ įprastai visuomenei uždara Petrašiūnų elektrinė plačiai atvėrė duris. Industrinė erdvė, skaičiuojanti daugiau nei 90 metų, rugpjūčio 18–20 dienomis iš anksto užsiregistravusių smalsuolių lauks „pasipuošusi“ specialiai šiai erdvei kurta menine instaliacija „Lengvai pakylėtas slėgis“. Tai trijų kūrybinės komandos „Salto“ suburtų lietuvių menininkų – Jurgio Paškevičiaus, kompozitoriaus Antano Dombrovskij ir šviesų dailininko Juliaus Kuršio – bendras darbas. 

Interviu metu Jurgis Paškevičius į žodžius talpina tai, kas gali būti patiriama tik gyvai: milžiniškos industrinės erdvės, atgimstančios senosios inžinerijos, šviesos ir garso sinergija istorinėje Petrašiūnų elektrinėje. 

J. Paškevičius. A. Čiukšio nuotr.

– Jurgi, pradėkime nuo instaliacijos, nusidrieksiančios net per kelis Petrašiūnų jėgainės aukštus, „Lengvai pakylėtas slėgis“ pavadinimo. Ką turėjai omenyje instaliaciją pavadindamas būtent taip? 

– Petrašiūnų elektrinės aplinka yra agresyvi, savotiškai slegianti, tuo pačiu ir unikali. Norėjosi atsineštomis priemonėmis visą emocinį krūvį lengvai pakylėti. Kartu pavadinimas savyje talpina priešingas reikšmes, o tai tarsi atkartoja poetiškai interpretuojamus šiluminės jėgainės veikimo principus.  

– Keliuose pastaruosiuose tavo kūriniuose didelė svarba teko pastatų architektūrai ir erdvei. Personalinę parodą „Kintanti srovė“ kūrei specialiai Šiuolaikinio meno centrui (ŠMC), o spektaklio „Jauno žmogaus memuarai“ scenografijoje įsikūrė Vilniaus sporto rūmų pastato elementas. Vietos specifika tavo kūryboje – itin svarbus elementas, tiesa? 

– Daugeliu atveju stengiuosi ne tik įsiklausyti į vietos specifiką, bet ir gilintis į vietos kontekstą. Norint daryti sprendimus, kurie pratęstų erdvę ar tęstų dialogą su erdve, reikia laiko ir pastabumo. Visa tai ateina palengva. 

– Kokia yra Petrašiūnų jėgainės erdvė ir kokius instaliacijos konstravimo sprendimus ji lėmė?

– Petrašiūnų šiluminės elektrinės seniesiems agregatams ir kitais inžineriniais elementais apkrautai aplinkai yra net iki 90 metų. Kalbant meno terminais, man ši aplinka yra ready-made’as. Ssiekiau pamatyti detales, įsigilinti į veikimo principus, erdvės logikas ir visa tai išryškinti. Pavyzdžiui, jėgainės inžinierių paprašėme prikelti senojo boilerio techninio aptarnavimo apšvietimo elementus pakartotiniam veikimui. Šios spingsulės (mažos, vos žibančios lemputės – aut. pastaba) galimai paskutinį kartą švietė prieš 20, 30, o gal net ir 50 metų. Instaliacijoje taip pat yra pratęsiama pastebėtų detalių logika. Naujojo boilerio techninės lempos atliks ir žiūrovų apžvalgos tako saugos techninių lempų funkciją. Šis takas drieksis per jėgainės pagrindinį materialųjį varomąjį elementą – apie 30 kubinių metrų pirmos klasės biokuro. Biokuras specialiai instaliacijai bus atgabentas iš saugyklos.

Siūlau žiūrovams judėti lėtai kaip kino kamera per filmavimo aikštelės scenografiją ir „siurbti“ į save šviesą.

Kita perspektyva į erdvę yra susijusi su teatro bei scenografijos konstravimo logika. Erdvė, kurioje statoma pagrindinė instaliacijos dalis yra apie 14 metrų pločio, 24 metrų ilgio ir 17 metrų aukščio. Negana to, po šia „scena“ yra 4 metrų gylio „-1“ aukštas. Jei įsivaizduotumėme jėgainės vertikalų pjūvį, „scenos“ erdvė tampa „0“ aukštu, o visa, kas žiūrovui yra nepasiekiama ranka – „+1“ aukštu. Tad šiame pjūvyje ir konstruojama garso, šviesų, specialiųjų efektų bei objektų kompozicija. Taip atsiranda „-1; 0; +1“ kilimo logika.

Kalbant juokais, visą šią architektoninę kubatūrą matau kaip pasivaikščiojimą po teatro pastatą: žiūrovus įleisime per galines duris, praėję erdvę po „scena“, laiptais kilsime į „sceną“, lengvai pasivaikščiosime po scenografiją, o iš „scenos“ keliausime tiesiai į operatorinę.

– O kokie jėgainės elementai tau asmeniškai yra įspūdingiausi?

– Šviesa, krentanti per maloniai senstelėjusius jėgainės langus. Senosios inžinerijos palikimas. Anksčiau Petrašiūnų termo elektrinė degindama mazutą, kaitindavo vandenį, kurio garai sukdavo turbinas ir taip generuodavo elektrą. Dabar šis procesas yra supaprastintas, o termo jėgainė degindama biokurą, kaitiną vandenį ir jį tiekia vartotojams šildant namus. Įdomu, kad senoji inžinerija gali būti adaptuota naujiems procesams. Be abejo, jėgainės kubatūros ir tuščios erdvės pojūtis yra pritrenkiantis. Na, o mano slaptas favoritas – anime dvasia alsuojantis senasis katilas. 

– Ar pirmą kartą įžengus į Petrašiūnų elektrinę kaip nors pakito tavo pradinė instaliacijos vizija?

– Pirmą kartą į jėgainę žengiau pilnas lūkesčių ir idėjų daryti kažką nesusijusio su jėgainės aplinka. Norėjosi kabinti, statyti atsineštus ar naujai pagamintus svetimkūnius objektus ir taip tarsi uždominuoti erdvę. Bet pamačius realias aplinkybes ir įvertinus galimybes, šios idėjos greitai dingo.

Pagrindinė instaliacijos erdvė yra demontuoto seno katilo vietoje, iš kurios atsiveria įspūdinga tūrinė panorama. Tačiau šioje erdvėje neįmanoma pakabinti jokių objektų prie lubų ar montuoti jų ant sienų, nes viskas stovi ant laikinų perdangų, kurios dengtos metalo lakštais. Čia ir jokios kėlimo priemonės negali įvažiuoti, todėl lipome ant jėgainės stogo, vaikščiojome katilais, pjovėme grindis, maskavome langus. 

Kūrybinis mąstymo procesas prasidėjo jau beveik prieš tris mėnesius, o paskutiniai darbai numatyti prieš pat instaliacijos atidarymą žiūrovams. 

A. Čiukšio nuotr.

– Instaliaciją įgyvendinate kartu su garso inžinieriumi, kompozitoriumi Antanu Dombrovskij ir šviesų dailininku Juliu Kuršiu. Ar kažkuriai iš instaliacijos sudedamųjų dalių teiki didžiausią reikšmę: vaizdui, garsui, šviesai, išskirtinei lokacijai? 

– Šiame kūrinyje svarbu visuma. Visi atskiri elementai veikia sinergijoje vieni su kitais.

– Kaip geriausiai patirti „Lengvai pakylėtas slėgis“ instaliacijos visumą?

– Siūlau žiūrovams judėti lėtai kaip kino kamera per filmavimo aikštelės scenografiją ir „siurbti“ į save šviesą, kuri erdvėje sklinda nuo smulkiausių judančių ir saulės apšviestų dalelių. Taip pat svarbu nepamiršti mėgautis aplinkos garsais ir užuosti jėgainės kvapą. 

Labai norėčiau, kad pavyktų prakalbinti šią vietą ir sujudinti žiūrovų psichogeografinę vaizduotę.

Prie meninės instaliacijos „Lengvai pakylėtas slėgis“ įgyvendinimo prisideda kūrybinė komanda „Salto“.

Daugiau apie instaliaciją „Lengvai pakylėtas slėgis“: www.festivalistransformacijos.lt   

Čia galite rasti informaciją ir apie kitas festivalio veiklas. 

Registracija į ekskursijas ir instaliaciją jau uždaryta.