Žurnalų archyvas

Operetė Kauno pilyje: Japonijos spalvos ir italų operos aukso amžius

27 birželio, 2024, Lina Stankevičiūtė / Organizatorių inf. | Naujienos

Kasmet vidurvasarį Nemuno ir Neries santakoje įsikuria festivalis „Operetė Kauno pilyje“, kviesdamas kauniečius bei miesto svečius į spalvingą muzikos šventę, jau tapusią tradiciniu miesto muzikinio gyvenimo akcentu. Čia skamba įvairiažanrės koncertinės programos, pristatomi talentingi Lietuvos ir užsienio šalių atlikėjai.

2024 m. XXIII festivalis „Operetė Kauno pilyje“ ir jo organizatoriai – Laima Kuzmickaitė-Milašienė, Gediminas Maciulevičius, Danielius Vėbra  pagrindinius renginius, vyksiančius liepos 5 ir 6 d., skiria pasauliniu mastu minimoms ryškiausio italų verizmo atstovo kompozitoriaus Giacomo Puccini 100-osioms mirties metinėms pažymėti. Valstybės dienos išvakarėse skambės G. Puccini opera „Madam Baterflai“, antrąjį vakarą atsivers G. Puccini ir jo amžininkų italų veristų gražiausių operų fragmentų partitūra.

Liepos 5 d. lauko scenoje prie Kauno pilies rodomas G. Puccini operos „Madam Baterflai“ spektaklis minės ne tik kompozitoriaus 100-ąsias mirties, bet ir operos sukūrimo šimtasdvidešimtmetį. Kūrinio pasirinkimą lėmė ir ypatingas Kauno bei Japonijos ryšys, kurio inspiracija – prieš 85-erius metus diplomatinei tarnybai į Lietuvą paskirto Čijunės Sugiharos pagalba holokausto persekiojamiems žmonėms. Operos pastatymui festivalio organizatoriai užmezgė ryšius su Japonijos ambasada Lietuvoje ir šios šalies menininkais. Japonijos nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius Lietuvoje Ozaki Tetsu dalijosi praėjusių metų įspūdžiais: „Buvau pakviestas į „Operetę Kauno pilyje“, ir matyto spektaklio jėga sukrėtė mano sielą, privertė suvokti muziką kaip tikrą kultūrinę patirtį. Šiais metais toje pačioje vietoje vyks tikri Lietuvos ir Japonijos kultūriniai mainai. Tikriausiai, daugiau žodžių ir nereikia“. 

Japonijos spalvų paletė 

Operą „Madam Baterflai“ diriguos japonų dirigentas Maestro Hirofumi Yoshida, didžiąją dalį savo kūrybinės veiklos skyręs būtent G. Puccini muzikai. Siekiant atspindėti operos „Madam Baterflai“ siužeto Tolimųjų Rytų spalvas Maestro H. Yoshida Japonijoje ir Bolonijoje (Italija) surengė dainininkų atrankas į pagrindinius operos vaidmenis. Jose dalyvavo kelios dešimtys solistų. 

Svarbiausią – Čio čio san partiją operoje atliks Junko Ueda, Madam Baterflai tarnaitės Suzuki vaidmeniui atrinkta Mae Hayashi, vedybų agento Goro, vaidmenį atliks Tsukasa Ide, Čio čio san dėdės Bonzo vaidmuo atiteko bosui baritonui Masashi Tomosugi. Visi solistai dainuoja tiek Europos, tiek Azijos operos teatruose. 

J. Ueda
T. Ide
M. Hayashi
M. Tomosugi

Kitus vaidmenis operoje atliks žymūs Lietuvos solistai – Tomas Pavilionis (Pinkertonas), Laimonas Pautienius (Šarplesas), Ramūnas Urbietis (Jamadoris), Gabrielė Kuzmickaitė (Keitė Pinkerton). Gros Kauno valstybinio muzikinio teatro orkestras, kurį paruošė festivalio vyriausiasis dirigentas Jonas Janulevičius. Operą Kauno pilies slėnio scenai ruošia režisierius Kęstutis S. Jakštas, scenovaizdį kuria Kotryna Daujotaitė ir Vaidotas Jakutis, choreografas Dainius Bervingis, dalyvaus KVMT choras, paruoštas teatro vyr. chormeisterės Rasos Vaitkevičiūtės. Už spektakliui paskolintus kostiumus festivalio organizatoriai nuoširdžiai dėkoja Estijos Tartu miesto teatrui „Vanemuine“.

Operos režisierius K. S. Jakštas, realizuojantis šią kamerinę jaunos merginos dramą lauko scenoje, sako: „Operą galima drąsiai vadinti genialiu japoniškomis tradicijomis grįstos šekspyriškos dramaturgijos pavyzdžiu. Garbės išsaugojimas aukojant savo gyvybę tampa operos istorijos ašimi. Pagal šintoizmo tradicijas ritualinė savižudybė nėra gyvenimo pabaiga, o jo tęsinys, buvo įdomu atrasti šintoizmo ir lietuviškos pagonybės panašumus. Nepaisant geografinio atstumo turime daugiau bendro su japonų kultūra nei galėtume įsivaizduoti“. 

Italų operos žvaigždė ir jubiliejiniai L. Truikio kūrybos akcentai

Liepos 6 d. festivalio organizatoriai prie Kauno pilies kviečia į iškilmingą operos koncertą „G. Puccini ir jo amžininkai“, kuriame skambės ištraukos iš R. Leoncavallo, P. Mascagni, F. Cilea, U. Giordano operų. Dainuos Lietuvos ir jau minėti Japonijos solistai. Išskirtinis svečias programoje – italų tenoras Gregory Bonfatti, garsėjantis raiškiais charakteriniais vaidmenimis. Per daugiau nei trisdešimt teatrinės karjeros metų G. Bonfatti dainavo garsiausiuose Italijos ir užsienio teatruose: Teatro alla Scala, Covent Garden Londone, Statsoper Berlyne, Concertgebow Amsterdame, Teatro dell’ Opera Romoje, „Théâtre des Champs Champs Elysées“ Paryžiuje ir gausybėje kitų. Solistas bendradarbiavo su išskirtinio pripažinimo dirigentais (Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Daniel Oren, Antonio Pappano, Zubin Mehta, Carlo Maria Giulini, Daniel Harding ir kitais), vaidmenis kūrė vadovaujamas pasaulinio garso operos režisierių (Daniele Abbado, Robert Carsen, Giancarlo Cobelli, Michael Hampe, Jonathan Kent ir kt.), o scenoje dirbo su garsiais kolegomis Placido Domingo, Ruggero Raimondi, Barbara Frittoli, Ambrogio Maestri, Diana Damrau ir kt. Pastaraisiais metais menininkas kūrybinę koncertinę veiklą gretina su pedagogika: dėsto Giovanni Battista Martini konservatorijoje, geriau žinomoje kaip Bolonijos muzikos licėjus.

Japonijos, Italijos ir Lietuvos solistų būriui gros Kauno valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras, dainuos teatro choras. Diriguos svečiai H. Yoshida, Erki Pehk (Estija) ir visi Kauno muzikinio teatro dirigentai Jonas Janulevičius, Julius Geniušas, Oksana Madaraš, Virgilijus Visockis. 

J. Janulevičius
J. Geniušas
O. Madaraš
V. Visockis

Renginiuose prie Kauno pilies festivalio organizatoriai nutarė žiūrovams priminti dar vieną iškilų Lietuvos teatro jubiliejų – 2024 m. minimos Lietuvos teatro dailininko Liudo Truikio 120-osios gimimo metinės. Menininko kūrybai pristatyti bus skirta vaizdo ekspozicija „Scenovaizdžio alchemikas: Liudui Truikiui 120“, parengta bendradarbiaujant su nacionaliniu M. K. Čiurlionio bei Lietuvos teatro, kino ir muzikos muziejais. Vaizdo ekspozicijoje, kurią sukūrė žinomas videomenininkas Arvydas Strimaitis, bus pristatyti scenografijos ir kostiumų eskizai, sukurti Kauno ir Vilniaus scenoms, ją numatyta demonstruoti prieš renginius ir jų pertraukų metu. Liepos 6 d. 21 val. pilies klonyje visi susirinkusieji tradiciškai giedos Tautinę giesmę. 

Kiti festivalio renginiai

Festivalis „Operetė Kauno pilyje“ neapsiriboja vien nemokamais renginiais prie Kauno pilies. Žiūrovai kviečiami į kitas miesto erdves, jiems skirtos kito turinio muzikinės programos. 

Liepos 21 d. Vilkijoje, Šv. Jurgio bažnyčioje miestelio ir apylinkių gyventojai po mišių kviečiami į dvasinio susikaupimo koncertą – „Sakralinės muzikos valanda: „Ave Marija“. 

Rugpjūčio 23 d. Nemuno saloje ant „Mokslo salos“ stogo vyks renginys, kuriame vienas brandžiausių miesto kolektyvų „Kauno bigbendas“ ir valstybinis choras „Vilnius“ kvies kauniečius ir miesto svečius paminėti 35-ąsias Baltijos kelio metines specialia programa – „Gėlių vaikai in Jazz“. „Restauruotos“ hipių laikų muzikos koncertą diriguos Giedrius Pavilionis. Šia koncertine programa norima priminti, o jaunimui iš naujo pristatyti lietuviško bigbyto pradžią. Senosios bigbyto dainos bus aprengtos nauju rūbu, kurį „priderino“ kompozitoriai Zita Bružaitė ir Jievaras Jasinskis, aranžavę dainas chorui ir bigbendui.

Kaip ir kasmet festivalis kvies drauge minėti Mokslo ir žinių dieną Laisvės alėjoje ties Miesto sodu. Rugsėjo 2 d. ši koncertinė erdvė bus užpildyta intriguojančio austrų kolektyvo „Beggl Musi“ tirolietiškų dainų programa, kurią pristatys Giedrius Prunskus. 

Programa: 

Liepos 5 d. 20 val. prie Kauno pilies

Giacomo Puccini opera MADAM BATERFLAI

Liepos 6 d. 20 val. prie Kauno pilies

Koncertas OPERA GALA G. PUCCINI IR JO AMŽININKAI

Liepos 21 d. 13 val. Vilkijos Šv. Jurgio bažnyčioje

„Sakralinės muzikos valanda: Ave Maria“

Rugpjūčio 23 d. 19 val.

Nemuno saloje, ant centro „Mokslo sala“ stogo „Gėlių vaikai in Jazz“

Rugsėjo 2 d. 16 val.

Restorano „Miesto sodas“ terasoje

Folkmuzikos kolektyvo „Beggl Musi“ (Austrija) tirolietiškos dainos