Žurnalo archyvas

Naujoje parodoje – nepaprastas kunigo, valstybės kūrėjo, kolekcininko gyvenimas

11 lapkričio, 2025, Organizatorių inf. | Naujienos

Lapkričio 20 d., ketvirtadienį, 17 val. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje (V. Putvinskio g. 55, Kaune) vyks parodos „Prisiekęs: Vlado Daumanto re/kolekcijos“ atidarymas. 

Daugialypis parodos pavadinimas – talpus ir provokuojantis. Tekstais, vaizdais, daiktais apie kunigystę, valstybės kūrimą, vėliau prisiekusio vertėjo darbą ir, žinoma, nenumaldomą aistrą kolekcionuoti mąsto jos centre esantis Vladas Daumantas-Dzimidavičius. Kartu į šią nepaprastą kelionę kviečiami leistis parodos lankytojai. 

V. Daumantas savo bute Kalnų g. (dabar – V. Putvinskio g.). Apie 1930–1932 m. (Iš M. K. Čiurlionio dailės muziejaus rinkinių, ČDM M-2-29-10(29)

Parodą sudaro penkios pagrindinės dalys: Daumanto priesaikos Dievui, Tėvynei, kalbai, knygai ir menui bei jo muzikavimui, pramogoms, laisvalaikiui skirta erdvė. Kiekviena iš dalių turi po kertinį eksponatą, kuris išskirtinis savo istorine, kultūrine arba simboline reikšme. 

Priesaiką Dievui simbolizuoja medinis dvipusis kryželis iš Daumanto kolekcijos, kuris datuojamas XVIII–XIX a. laikotarpiu. Priesaiką Tėvynei įkūnija Daumanto parengtas ir Lietuvių informacijos biuro pastangomis 1917 m. pabaigoje Berne išspausdintas Lietuvos žemėlapis (Carte de la Lituanie). Tuo metu toks visapusiškas ir daugiasluoksnis Lietuvos žemėlapis buvo išskirtinis, pats reprezentatyviausias, todėl sulaukė didelio dėmesio – keturių leidimų Šveicarijoje, dar vieno Jungtinėse Amerikos Valstijose – ir tuo pačiu metu padėjo lietuvių politikams bei diplomatams grįsti Lietuvos nepriklausomybės siekius. Daumanto priesaiką kalbai žymi ir tarpukario Lietuvos dvasia spinduliuoja jo, kaip Kauno apygardos teismo prisiekusio vertėjo, iškaba. Kertinis priesaikos knygai eksponatas – XX a. 3–4 deš. pagal Daumanto projektą sukurtas superekslibriso – knygos nuosavybės ženklo – su inicialais VDD spaudas, kuriuo ženklintos įrišamos jo bibliotekos knygos. Daumanto priesaiką menui simbolizuoja įspūdinga smilkymui skirta porceliano vaza iš Vokietijos dirbtuvių, išpuošta lipdiniais, tapyba, taip pat glazūruota ir paauksuota. 

Simboliška, kad parodoje pirmą kartą dera anksti, dar Žemaičių kunigų seminarijos metais (1905–1911) Daumanto įgytos vertybės, ypač turtingos jo Fribūro, Lozanos, Berno ir Kauno laikotarpio kolekcijos (1912–1944); nepaprastu būdu, tarpininkaujant Kaziui Varneliui, kartu eksponuojami ir 1951–1977 m. Čikagos laikotarpio Daumanto kolekcijos kūriniai ir leidiniai. 

Bent maža dalele parodoje pristatoma daugelis Daumanto kolekcijų, kurios XX a. viduryje – antroje pusėje įvairiomis aplinkybėmis pateko į Nacionalinį M. K. Čiurlionio dailės muziejų arba buvo saugomos Antaninos Vaitkevičaitės-Daumantienės namuose. Daumanto kolekcijų paieškos, tyrimai ir rekonstrukcija tik įsibėgėjo.

Gyvenimo saulėlydyje vieninteliame interviu lietuvių išeivių auditorijai Daumantas, be kita ko, pasakė norįs, kad jo kolekcijomis ir kiti taip džiaugtųsi, kaip jis pats. Praėjus jau daugiau kaip pusšimčiui metų, reikšdami pagarbą ir padėką Daumantui, šį jo norą siekiame išpildyti. 

Kuratoriai: dr. Vykintas Vaitkevičius, dr. Edita Korzonaitė, Vaida Sirvydaitė
Parodos architektūra: Sigita Kundrotaitė-Savickė
Parodos grafinis dizainas: Jonas Vaikšnoras

Organizatorius: Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus
Partneriai: Kauno technologijos universiteto biblioteka, Lietuvos nacionalinis muziejus
Informacinis partneris: LRT
Parodą finansuoja: Lietuvos Respublikos kultūros ministerija

Paroda veiks: 2025 11 20–2026 06 28

Parodos atidarymo renginys nemokamas, kitomis dienomis su muziejaus lankytojo bilietu.