Žurnalų archyvas

Naujame „Auros“ šokio spektaklyje žydi kosminiai sodai 

12 gegužės, 2023, „Auros“ inf. | Naujienos

Choreografė Birutė Letukaitė, inspiruota japonu vaizdo ir garso menininko Tatsuru Arai, sukūrė šokio spektaklį „Sodas 4.12°“. Šiame Kauno šokio teatro „Aura“ pasirodyme per gėlių ornamentiką skleidžiasi žmonijos išgyvenimai ir patirtys. Ūkų dariniai virsta planetomis, scena – kosmoso platybėmis, o sodas pražysta šokėjų kūnais ir vizualizacijomis. 

Šokio spektaklio „Sodas 4.12“ premjera įvyko festivalio Japonijos dienos Kaune WA metų. O partnerystė tarp choreografės B. Letukaitės ir vizualių menų kūrėjo A. Tatsuru buvo ilgametės Kauno šokio teatro „Aura“ ir Japonų dienų bendrystės rezultatas. Susižavėjusi jo audiovizualiniu kūriniu „Thermo“ bei pradėjusi kurti scenografiją, choreografė susidūrė ir su iššūkiu, kaip įpinti šokį garso ir vaizdo jau pripildytame kūrinyje. Tačiau peržiūrėjusi dar daugiau autoriaus kūrinių, ji atrado santykį su šokiu bei pripildė žmogiškosios dermės. 

Sigito Daščioro nuotr.

„Pirmąja atspirtimi tapo gėlės simbolis, kurį primenančios formos žemėje ir kosmose kartojasi įvairiausiais būdais bei kintančiais pavidalais, laiko švytuokle. Šokėjų kūnai kuria formas, pro kurias veržiasi žmogiškoji patirtis, skausmingi išgyvenimai ir atradimai. Asmeninės istorijos ir žmonijos tragedijos tampa gyvastimi. Spektaklis it baroko lipdyba, pro kurią veržiasi žmogiškoji egzistencija ir emocijos“, – kūrybinio proceso detalėmis dalinasi B. Letukaitė. 

A. Tatsuru garso takelyje sujungia klasika, „Hyper Serial“ muziką ir tyrinėja dirbtinio intelekto gebėjimą kurti. Audiovizualiniame kūrinyje atsiskleidžia erdvių, kurias žmogus trokšta vis labiau pažinti, meninis vaizdas ir skirtingų žanrų muzikos dermė. Japonų kūrėjas prasitaria, jog garso takelis nebuvo skirtas šokio spektakliui, tačiau šokėjų trupė ir jų kūno judesiai jį pripildė išraiškos, o abstrakčioms dalims suteikė detalumo. Taip kūriniui suteikta nauja prasmė. „Dažniausiai, mano kurti vaizdai ir muzika – algoritminiai. O planetos gimimo momentas – geometrinis, panašus į gėlę. Tačiau nenoriu išreikšti vien gėlių grožio ir trokštu, kad publika dar kartą prisimintų ekosistemų istoriją,“ – daugialypį scenos meno kūrinį aiškina Arai Tatsuru. Jis priduria, jog pirminių žmogaus ir augalų ekosistemų istorijos kilmė yra energija, tekanti iš saulės branduolių sintezės. 

Atėnės Daščioraitės nuotr.

Tuo tarpu žiūrovams premjera sukėlė gyvus ir pulsuojančius jausmus. „Scenoje Birutė Letukaitė sukuria erdvę, kurioje tampame intymaus gėlės – žmogaus gyvenimo metamorfozių liudytojais. Aštriabriauniai Arai Tatsuru kurti vizualai ir garsai kontstrastuoja su beribiais plastiškų šokėjų kūnais, vis labiau ir labiau prarandančiais žemišką pavidalą ir tiesiog akyse virstančiais trapiais augalais. Šis meditatyviai juslingas reginys labai sunkiai apibūdinama žodžiais, neuronų jungtis keičianti patirtis. Tokią galią ir gylį gali dovanoti tik labai aukšto lygio, klasikai prilygstantys meno kūriniai“, – teigia menotyrininkė Silvija Butkutė. 

Spektaklį „Sodas 4.12°“ Kauno kino centre „Romuva” galima išvysti gegužės 17 d. 18:30 val. Bilietus platina: bilietai.lt