Nacionalinis Kauno dramos teatras rugpjūčio 19, 20, 23 ir 26 d. naująjį sezoną pradeda tarptautine premjera „Babelio bokštas. Planet Earth/Game Over/Reset“, skirta 13-16 metų jaunuoliams, norintiems patirti neeilinį interaktyvų nuotykį. Išskirtiniai pasirodymai skiriami nedidelėms grupėms, nuo pirmosios minutės patenkančioms į apokaliptinį pasaulį.
Aktuali tema ir jaunuoliams patraukli forma
Vaizdas 360 laipsnių kampu, atmosferinė muzika ir visai šalia jaučiamas aktorių buvimas spektaklio dalyviams suteiks įspūdį, jog jis yra įžengęs į kompiuterinį žaidimą, ar dar neperskaitytos knygos turinį. Šio spektaklio kūrėjų komanda siekia žiūrovus natūraliai paversti veiksmo dalyviais. Dar daugiau – jų rankose ir spektaklio pabaiga, nes spektaklis kuriamas interaktyvaus, įtraukiančio teatro principais. Veiksmas nukelia į keturis apokaliptinius pasaulius: atominio karo bunkerį, plastiko salą vandenyne, išdžiūvusią dykumą, naftos užterštą žemę. Šio projekto režisierė spektaklį įgyvendino su Islandijos, Norvegijos, Lietuvos ir Vengrijos trupių ir teatrų aktoriais. Pasak norvegės režisierės Hilde Brinchmann, spektaklis akcentuoja klimato kaitą; „Manau, kad spektaklis yra apie tai, kas gali nutikti pasaulyje blogiausio, jeigu mes nieko nesiimsime dabar. Tuos pokyčius jaučiame šiandien – karštis, kurį patiriame Lietuvoje, juk yra klimato atšilimo pasekmė. Vizualiai pristatome keturias apokaliptines versijas to, kas galėtų ištikti žmoniją. Taip pat atkreipiame dėmesį į tai, koks žmogaus vaidmuo yra šioje planetoje.“ Kinematografinį vaizdą sukūrė scenografė Signe Gerda Landfald (Norvegija) ir kostiumų dizainerė bei grimo meistrė Helena Andersson (Švedija), muzika ir garsai šiame spektaklyje – kompozitoriaus Deivido Gnedino (Lietuva).
Babelio bokšto statyba
Kodėl „Babelio bokštas?“ Biblinis motyvas tapo atsvara, bandant sujungti keturis skirtingus Europos kolektyvus ir jų metodus, kalbas, ideologijas ir menininkus. „Biblinis spektaklio siužetas primena, žmonių siekį sukurti vieną bendrą projektą, pastatysi didžiulį bokštą, bet tarp jų kilo konfliktas ir jie išsiskirstė. Man norisi kalbėti apie tai, ar žmonės gali rasti bendrą kalbą ir susitarti, spręsdami svarbius klimato kaitos, karo klausimus. Mano nuomone, šitie klausimai dabar yra svarbiausi žmonijai. Niekas neišgyventų po vieną, mums reiktų susivienyti. Mūsų atveju susirinko kūrėjai iš Islandijos, Vengrijos, Norvegijos, Lietuvos. Šitas spektaklis yra mūsų bendras projektas, susitarimas. Mes esame bendra teatro gentis ir gebame kurti kartu“, – teigė H. Brinchmann.
Aktorių įspūdžiai
Premjeroje dalyvauja dvi aktorių sudėtys: po du iš Norvegijos, Vengrijos, Lietuvos ir Islandijos. Taip pat viena sudėtis – Nacionalinio Kauno dramos teatro aktorių. Repeticijų metu jie dalinosi interaktyvaus teatro patirtimi tarpusavyje, repetavo dalyvaujant jaunimui, išklausė jų pastebėjimus. Artėjant premjerai aktoriai pasidalino įspūdžiais ir potyriais, kai žiūrovai yra dalyviai, be to improvizuojama.
Aktorė Saulė Gotbergė (NKDT): „Pradėję kurti dykumos personažus su kolega Andriumi Alešiūnu aiškinomės, kaip tie žmonės ar padarai, gyvena tokiomis sąlygomis: karštyje, be vandens, be maisto. Kūrėme ir jų kalbą. Vyko labai įdomus procesas, o spektaklio metu leidžiame veikti žiūrovui. Tiesa, yra taisyklės, bet jos labai laisvos. Man tai labai įdomu, nes gali eksperimentuoti kartu su publika. Tu juos stebi ir matai; gal kažkas išsigandęs, gal nori kontakto, tada žaidi su juo. Įdomu stebėti reakcijas iš personažo pozicijos. Dauguma dalyvių tampa lygiaverčiais šio žaidimo žaidėjais.“
Aktorė Anna Boznanszky (Káva Kulturális Műhely, Vengrija) : „Žiūrovų artumas manęs nė kiek netrikdo, nes aš dirbu teatre, kuriame naudojame „Theatre in Education“ metodą: jaunimas, mokiniai spektaklių metu diskutuoja, siūlo eigą, daro sprendimus. Man tai įprasta ir malonu. Netgi lengviau suprasti, kaip žiūrovas priima tavo kuriamą personažą, kai jis yra šalia, o ne stebi iš šono. Jeigu žiūrovas nors kartą yra bandęs dalyvauti spektaklyje, o ne tik žiūrėti jį iš salės, jis žinos skirtumą. Interaktyvus spektaklis yra daug paveikesnis.“
Aktorius Sigurður Arent (Bird&Bat, Islandija): „Mane kaip aktorių žavi mano herojaus kostiumas, grimas, dekoracija. Šitas spektaklis ir buvimas jame – lyg eksperimentas, kurio baigties nenumanai: nežinome, kaip žiūrovas reaguos. Turime scenarijų, bet visada esame pasirengę improvizuoti.“
Steinar Thorsen (K:13, Norvegija): „Šis projektas man yra išskirtinis tuo, kad keturių skirtingų teatrų aktoriams kartu su režisiere ir didele komanda pavyko sukurti puikų spektaklį. Tai buvo didelis profesinis iššūkis ir tuo pačiu malonumas veikti kartu su kolegomis ir su spektaklio dalyviais – vaikais.“
Spektaklio partneriai: Bird & Bat (Islandija), Káva Kulturális Műhely (Vengrija), K:13 (Norvegija) ir Nacionalinis Kauno dramos teatras (Lietuva).
Pirmose premjerose vaidins Jorunn Lullau (K:13, Norvegija); Steinar Thorsen (K:13, Norvegija); Snædis Lilja Ingadóttir (Bird & Bat, Islandija); Sigurður Arent (Bird & Bat, Islandija); Anna Boznanszky (Káva Kulturális Műhely, Vengrija); András Kazári (Káva Kulturális Műhely, Vengrija); Saulė Gotberghė (NKDT, Lietuva); Ugnė Žirgulė (NKDT, Lietuva); Andrius Alešiūnas (NKDT, Lietuva). Nuo 26 d. prie lietuvių aktorių prisijungs Kamilė Lebedytė, Artūras Sužiedėlis, Goda Petkutė, Marius Karolis Gotbergas, Greta Šepliakovaitė, Arnas Ašmonas.
Spektaklis yra „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programos dalis ir pristatomas tarptautinio šiuolaikinio scenos menų festivalio „ConTempo“ programoje.
Tarptautinis projektas finansuojamas 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo programos „Kultūra“ kvietimo „Kultūros prieinamumo plėtojimas ir kultūrinio švietimo stiprinimas“, „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ ir „Erasmus+Europos Sąjungos programa“ lėšomis.
Į spektaklius, kurie yra nemokami, galima patekti registracijos būdu www.babel.lt.
„Babelio bokštas. Planet Earth/Game Over/Reset rugpjūčio 23 d rodomas Čekiškės P. Dovydaičio gimnazijoje, o rugpjūčio 31 d. Alytaus miesto teatre.