Žurnalo archyvas

Muziejaus trečiadienis. Žvilgsnis į XIX a. madą: unikali kolekcija Osvaldo Daugelio bibliotekoje

11 birželio, 2025, Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Fototekos, dokumentacijos ir leidinių skyriaus rinkinio kuratorė Silvija Burokaitė  | Muziejaus trečiadienis, Naujienos

Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus O. Daugelio biblioteka – unikali, gyva kultūros ir meno tyrimų erdvė, kurioje susipina vizualieji menai, dizainas, kultūros istorija ir… mada. 

Svarbi bibliotekos kolekcijos dalis – išskirtiniai periodiniai leidiniai, atspindintys mados raidą ir tendencijas. Tai ir populiarūs mados žurnalai, ir moksliniai leidiniai, atveriantys vartus į išsamų šios srities pažinimą tiek tyrėjams, tiek meno studentams ar mados entuziastams.

Viena įspūdingiausių kolekcijos dalių – istoriniai periodiniai mados leidiniai, kuriuose fiksuojami ne tik drabužių pokyčiai, bet ir visuomenės estetika, buitis, netgi vertybės. Tarp jų ypatingą vietą užima prancūzų žurnalas Le Moniteur de la Mode (Mados vadovas) vienas reikšmingiausių leidinių mados istorijoje, saugomas O. Daugelio bibliotekoje. Daugiau apie jį rubrikoje „Muziejaus trečiadienis“ pasakoja Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Fototekos, dokumentacijos ir leidinių skyriaus rinkinio kuratorė Silvija Burokaitė.

Naujausios mados tendencijos

Prancūzų mados žurnalas Le Moniteur de la Mode pirmą kartą išleistas 1843 metais. Jis tapo vienu prestižiškiausių savo srities leidinių ir svarbiu šaltiniu, atskleidžiančiu XIX a. vidurio ir pabaigos mados istoriją. Didelę įtaką jo sėkmei turėjo aukštos meninės kokybės iliustracijos.

Periodinis žurnalas Le Moniteur de la Mode, ėjęs nuo 1843 iki 1913 m., pristatė naujausias mados ir stiliaus tendencijas – nuo drabužių iki namų interjero. Tai buvo savaitinis leidinys, kuriame, be iliustracijų, taip pat buvo pateikiami mados modeliai, siuvimo instrukcijos ir iškerpami šablonai, skirti naudoti siuvant drabužius namuose. 

Šis žurnalas buvo reikšminga XIX a. viduryje prasidėjusio prancūzų mados periodinių leidinių bumo dalis. Šį reiškinį paskatino spausdinimo technologijų pažanga, leidusi efektyviau gaminti iliustruotas plokšteles ir platinti leidinius didesniais tiražais. Naujoviški mados žurnalai tapo svarbiu kanalu, per kurį įtakingos prancūziškos mados buvo skleidžiamos tiek šalies viduje, tiek užsienyje. Tuo laikotarpiu Prancūzija dominavo prabangos prekių rinkoje – ypač kalbant apie aukštosios mados drabužius ir aksesuarus.

Žiulio Davido įtaka mados vizualinei komunikacijai

Žurnalas buvo iliustruojamas prancūzų dailininko ir litografo Žiulio Davido (Jules David, 1808–1892), kuris nuo 1843 iki 1892 m. sukūrė apie 2600 mados plokščių. Jis laikomas vienu svarbiausių XIX a. prancūzų mados iliustratorių ir litografų, ypač žinomu dėl savo ilgamečio darbo žurnale Le Moniteur de la Mode.

Žiulio Davido kūryba darė reikšmingą įtaką mados vizualinės komunikacijos raidai. Jo iliustracijos išsiskyrė tuo, kad modeliai jose buvo vaizduojami natūralioje kasdienio gyvenimo aplinkoje – soduose, miegamuosiuose, valgomuosiuose, tarsi įsitraukę į pokalbius ar veiklą. Tokia kompozicija kūrė intymų, gyvą įspūdį ir išsiskyrė iš tuo metu vyravusių statiškų, konteksto neturinčių mados atvaizdų. Davidas ypač garsėjo dėmesiu detalėms – jo iliustracijose kruopščiai perteikiami ne tik drabužių siluetai, bet ir audinių tekstūros, siuvinėjimai, aksesuarai.

Jo darbai buvo plačiai naudojami ar perpiešiami kituose Europos mados leidiniuose, ypač Anglijoje ir Vokietijoje. Šiandien Žiulio Davido kūriniai laikomi vienais svarbiausių šaltinių tyrinėjant XIX a. vidurio ir pabaigos moterų madą.

Spalvotų litografijų lobynas

Žurnale Le Moniteur de la Mode litografijos, ypač spalvotos, numeruotos. O. Daugelio bibliotekoje saugomas leidinys, kuriame surištos vien tik spalvotos litografijos. Bibliotekoje esančiame leidinyje iš viso surišta 41 litografija. Šiame rinkinyje vyrauja numeriu 300–500 pažymėtos iliustracijos, o viena seniausių – pažymėta numeriu 27 b. Atsižvelgiant į tai, kad iš viso buvo sukurta apie 2600 mados plokščių, galima teigti, jog bibliotekoje saugomas rinkinys atspindi XIX a. vidurio mados raidą.

Iliustracijose vaizduojamos damos kasdienėse situacijose: bendraujančios namuose, teatre ar lauke, žaidžiančios su šuneliu, stebinčios žirgų varžybas ar vaikštinėjančios prie vandens telkinio. Šie vaizdai ne tik perteikia to meto mados tendencijas ir aprangos detales, bet ir, įsižiūrėjus atidžiau, atskleidžia aplinkos interjero, architektūros bei buities ypatumus.

*

Osvaldo dDugelio bibliotekos darbo laikas: I–IV nuo 11.00 val.  iki  16.30 val., V nuo 11.00 val. iki 15.30 val.

Adresas ir telefonas: Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus centrinių rūmų priestatas (V. Putvinskio g. 55, Kaunas). tel.: +370 605 65862  ; +370 37 201327.