Ketvirtadienį, gegužės 30 d., 17.30 val. Kauno fotografijos galerijoje vyks parodos „Homo Vikšraitis“ atidarymas. Parodą lydės tarptautinio dėmesio jau sulaukęs katalogas tuo pačiu pavadinimu. Rimaldas Vikšraitis prestižinį apdovanojimą Arlio fotografijos festivalyje pelnė 2009 metais, surengė dešimtis parodų svarbiose Pasaulio meno erdvėse ir festivaliuose, keletą – Lietuvoje. Šiemet autorius švenčia jubiliejų.
Pasak žinomo fotografijos kuratoriaus ir rašytojo Adam Mazur, Rimaldas Vikšraitis yra lietuvių fotografijos problema. Iš tiesų ne tik lietuvių, o plačiau – Vidurio Europos. Vikšraitis – tai nesuprastas keistuolis, amžinas autsaideris, nepaklusnus ekscentrikas. Paprasčiau jį atmesti ir marginalizuoti, nei suprasti. Lengviau šaipytis iš aukšto, nei pažvelgti iš autoriaus siūlomos perspektyvos. Patogiau apdovanoti už pasiekimus ir kalbėti banalybes apie orumą, nei atidžiai studijuoti vis naujas nuotraukas ir ciklus.
Politiškai nekorektiška ir vizualiai nepatogi Vikšraičio fotografija – tai pamišimo akimirka nuosekliame ir elegantiškame fotografijos istorikų, teoretikų ir kritikų naratyve. Vikšraitis yra intriguojantis pažinimo simptomas, kurio analizė leidžia suprasti lietuvių ir Vidurio Europos fotografijos kompleksus, elgesį ir tapatybės problemas.
Vikšraitis fotografiją traktuoja kaip išraiškos priemonę, tačiau nebijo atsistoti prieš kamerą ir atskleisti savo poziciją (apsinuoginti tikrąja to žodžio prasme). Tai visuomenės gyvenimo registravimas, tik fantasmagorijos, o galbūt haliucinacijos, plotmėje… Greimu sekanti Krauss paprastai bet kokį ekscesą nagrinėdavo taikydama semiotinį kvadratą, punktyru sujungdama konkretų fenomeną su atitinkama kategorija. Tačiau Vikšraičio vieta atrodo kitokia, o šio fotografo nustūmimas „į šoną” neatspindi jo kūrybos specifikos. Taigi jį reikia įrašyti į patį vidurį, ties sankirta linijų, žyminčių į semantinį lauką įrašytas priešybes.
Paroda Kauno fotografijos galerijoje veiks iki liepos 7d.
Parodą remia Lietuvos kultūros taryba, Kauno miesto savivaldybė, AON.