Žurnalo archyvas

Galerijos „Meno parkas“ parodose – menininkai iš Japonijos, Portugalijos ir Lietuvos

25 birželio, 2025, Galerijos inf. | Naujienos

Birželio 27 d. (penktadienį), 18 val. galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas) vyks trijų parodų atidarymai. 

Domo Mykolo Malinausko paroda „Baubas“ – Lietuvos dailininkų sąjungos 90-mečio programos dalis. Joje reflektuojama fantazijos kaita technologijų amžiuje – kai vaizdai ir garsai reaguoja į mūsų norus, o kasdienybė tampa greitų pasirinkimų lauku. Objektai, primenantys keistas būtybes, yra bandymas įkūnyti fantazijos likučius, kurių išlikimu vis labiau abejojama. Menininkas fantaziją stebi tarsi iš šalies, mėgindamas ją tyrinėti kaip seniai prarastą refleksą.

„Darbai gimė iš nerimo dėl neapibrėžtos dabarties – nežinojimo, senėjimo, šeštojo masinio rūšių išnykimo fono. Jie siekia atskleisti, kaip šiuolaikinės baimės formuoja mūsų mąstymą, ir kaip fantazija tampa būdu šias baimes suvaldyti. Tai skulptūrų paroda apie ženklus, kuriuos kasdien sutinku savo aplinkoje: nuo pervažiuotos varlės iki trofėjų ar liežuvio kaip ginklo. Objektai – tai realybės nuotrupos, kurios įgyja simbolinę reikšmę. Visgi tai – tik paviršius. Tikrasis „baubas“ slepiasi šešėlyje. Objektai čia – tarsi transformuotos monopolio figūrėlės. Per jas bandau ieškoti, kur susitinka nerimas ir laisva vaizduotė, o kur gimsta pasaka“, – teigia D. M. Malinauskas.

Parodoje „Bučinyje“ portugalų menininkė Ana Rebordão kuria inscenizuotas situacijas, kuriose pati atlieka skirtingus vaidmenis, nagrinėdama moters tapatybę ir jos patirtis. Parodoje pristatomi videodarbai, sukurti 2018–2025 m., tyrinėjantys motinystės vaizdinius bei bandantys suprasti istorijos eigą per kūnišką žvilgsnį. Lėti, statiški kadrai perteikia traumų ir vidinio nerimo temas, o ironiškas menininkės žvilgsnis leidžia tyliai vaizduojamoms moterims „prabilti“.

„Ana Rebordão kūryba tęsia tableau vivant (gyvo paveikslo) tradiciją, kurios ištakos siekia dar Antikos laikus, tačiau kuri įvairiai pasireiškė per visą meno istoriją. Ši forma egzistuoja tarp teatro ir vizualiojo meno, leidžianti per sustatytus vaizdus įamžinti reikšmingus dabarties įvykius. Rebordão darbuose šie gyvi paveikslai virsta mažomis statiškomis scenomis, kuriose ji dažniausiai pasirodo viena. Figūra išlieka visiškai nejudri ilgesnį laiką, dekoracijų beveik nėra, o garsas – santūrus, bet reikšmingas. Per šiuos darbus atsiveria intymios erdvės, kuriose skirtingais intensyvumo lygiais iškyla smurtas, priespauda ir moters išnaudojimas. Tačiau kartu čia veikia ir distancijos mechanizmas – kaip pasipriešinimo forma. Ana Rebordão pasižymi kritišku humoro tikslumu, kuris kviečia permąstyti istoriškai susiformavusius, iki šiol gyvus lūkesčius moteriai ir motinai“, – rašo kuratorė Åsa Nackin.

Šiuo metu Vokietijoje gyvenanti japonų menininkų grupė, bendradarbiaudama su Vakarų Vokietijos dailininkų sąjunga (WKB), pristato tarptautinę parodą bei renginių ciklą  „Dvigubas pasas – „AŠ“ – supakuotas lagamine“. Projektas, kuris 2024 m. buvo pristatytas Hawerkamp parodų salėje Miunsteryje, Vokietijoje, atkeliauja į Kauną, o 2026 m. vyks Fukušimoje, Japonijoje.

Lietuvoje programoje taip pat bus pristatytas ypatingas projektas, perteikiantis 15-os menininkų, palikusių savo gimtąją šalį ir šiuo metu gyvenančių nuolat besikeičiančiame pasaulyje, kasdienes mintis ir balsus. Kiekvienas menininkas parašė po asmeninį laišką savo ateities „aš“, kurie bus pristatyti parodoje bendradarbiaujant su „Meno parko“ galerija Kaune.

„Šie laiškai – iš dalies prisipažinimai, iš dalies apmąstymai – yra ir asmeniniai įrašai, ir meno kūriniai. Tikimės, kad jų žodžiai atlieps ir jūsų pačių balsą“, – sako projekto kuratorė Satomi Edo.

Visos parodos galerijoje veiks iki liepos 27 dienos.