Žurnalo archyvas

Jakubas Skrzywanekas apie „Mein Kampf“:  Spektaklis buvo sukurtas iš nesusitaikymo dėl to, kas vyksta

19 rugsėjo, 2025, NKDT inf. | Naujienos

Lenkų režisierius Jakubas Skrzywanekas savo gimtinėje išgarsėjo nepatogias temas keliančiais spektakliais. Vienas ankstyvųjų jo kūrinių „Mein Kampf“, nagrinėjantis fašizmo kilmę, šiandieninėje nepastovioje geopolitinėje situacijoje yra itin aktualus. Drąsus ir provokuojantis spektaklis (N–18) atvežamas į Lietuvą – rugsėjo 25 ir 26 dienomis jis bus rodomas Nacionaliniame Kauno dramos teatre.  Bilietų liko tik į antrąjį vakarą.

Jakub Skrzywanek. Nuotr. Aleksandra Zaborowska

Lenkijoje režisierius Jakubas Skrzywanekas turi ryškią reputaciją: politiškas, provokuojantis, nepatogus. Spektaklyje „Spartakas. Meilė maro metu“ jis scenoje darė tai, ką už teatro ribų draudžia lenkų valdžia – tuokė gėjų poras. „Jono Pauliaus II mirtis“ leido žiūrovams gyvai ir iš arti minutė po minutės matyti paskutines mirštančio popiežiaus agonijos valandas. Antioperoje apie kreditus ir nekilnojamą turtą, Vroclavo muzikinio teatro galoje, jis mecenatų klausė: kur dingo romai, kai jų gyvenvietės vietoje iškilo prabangus gyvenamasis rajonas? Sulaukdamas tiek pagyrų, tiek kritikos, Skrzywanekas pabrėžia, kad teatras jam yra ne tik menas, bet ir diskusijų platforma apie skaudžiausias šiuolaikinės visuomenės problemas. Jo spektakliai dažnai šokiruoja, bet neretai atlieka ir edukacinę funkciją. „Vasarvidžio nakties sapne“ jis palietė tabu temą – žmonių su negalia seksualumą. Režisierius pasakojo, kad kai kurie žiūrovai po spektaklio prisipažino pirmą kartą susimąstę apie šią temą ir pajutę, kaip svarbu išeiti iš siauro socialinio burbulo.

„Mein Kampf“ – pabudimas iš gerovės jausmo 

Bandymų inscenizuoti A. Hitlerio knygą „Mein Kampf“ nebuvo daug, ir jie visada rizikingi. Tai suvokdamas, Skrzywanekas pasikvietė teatrologą Grzegorzą Niziołeką. Spektaklį, nagrinėjantį, kiek fašizmo tėvo idėjos ir siūlymai išlieka aktualūs šiandien, režisierius sukūrė su Powszechny teatro trupe. Menininkui rūpėjo iškelti klausimą: kiek žodžių užteko, kad įvyktų Holokaustas, ir kiek dar jų prireiks, kad istorija pasikartotų? Šiam pastatymui režisierių paskatino fašistinių ir nacionalsocialistinių grupuočių atgimimas. 2018 m. Lenkijos 100-mečio šventinėje eisenoje žygiavo ir fašistine simbolika nešinos grupės. Kalbėdamas apie „Mein Kampf“ pastatymą, režisierius drąsiai teigė, jog kai kurių lenkų politikų kalba nesiskiria nuo Hitlerio kalbos. „Grįžtame į Šaltojo karo laikotarpį, kai konkuravo supervalstybės. Spektaklis buvo sukurtas iš nesusitaikymo dėl to, kas vyksta. Tai protestas prieš vieno kritiko žodžius, kuris sakė, kad šiandieninis Lenkijos teatras turėtų ruošti visuomenę galimam ginklų paėmimui. Šioje situacijoje aš maištauju kaip žmogus, menininkas. Teatro pareiga yra priešintis smurtui,“ – sakė J. Skrzywanekas.  

Spektaklis sulaukė plataus atgarsio. Čekų kritikė Barbora Bittnerová portale Informuji.cz rašė: „Spektaklis yra stulbinantis patyrimas visais atžvilgiais. Tekstas, kurį Hitleris pradėjo rašyti kalėdamas kalėjime ir kuris tapo nacių ideologijos pagrindu, čia įgauna operos, burleskos ir buržuazinės dramos formą. (…) Powszechny teatro trupė sugeba atskleisti šio neapykantos kupino teksto nepagrįstumą, kurį ji nagrinėja beveik kaskadininkų drąsa. (…) „Mein Kampf“ nėra paprastas pastatymas ar spektaklis, kuriame žiūrovai gali mėgautis ir atsipalaiduoti. Tačiau jis siūlo tokią unikalią teatrinę patirtį, kad sunku ją apibūdinti žodžiais. Labiausiai baugina tai, kad Hitlerio retorika nėra svetima šiandienos neapykantos kalbai. Kiek žodžių skiria mus nuo kitos pasaulinės katastrofos?“ 

„Mein Kampf“. Powszechny teatro nuotr.

Stabdomas, bet nesustabdomas 

Skrzywanekas ne kartą patyrė bandymų jį sustabdyti ar net įbauginti. Dirbdamas kroatų režisieriaus Oliverio Frljićo asistentu spektaklyje „Prakeikimas“, jis susidūrė su milžinišku pasipriešinimu – prie popiežiaus statulos prisegtas užrašas „Pedofilų gynėjas“ sukėlė protestus, užgožusius spektaklio esmę. 

Statydamas spektaklį Taškente, Uzbekistane, „Pogrindžio merginos“, sukurtą pagal Afganistano pabėgėlių moterų liudijimus, jis susidūrė su dar didesne grėsme – į sceną įsiveržė ginkluoti kariai, bandę cenzūruoti kūrėjus ir netgi uždrausti pasirodymą. Tik tarptautinės bendruomenės spaudimas privertė valdžią atšaukti draudimą. Po spektaklio „Mein Kampf“ pastatymo režisierius pateko į neoficialų Lenkijos kultūros ministerijos „juodąjį sąrašą“ – jo spektakliams  keletą metų neskirtas finansavimas. Tačiau kūrėjas nepasiduoda ir tvirtina: „Teatras turi būti laisva erdvė diskusijoms, net jei tai nepatogu valdžiai, o menininkų užtildymas yra pavojingas demokratijai.“ 

Solidūs įvertinimai 

Jakubas Skwzywanekas yra baigęs teatro režisūros studijas Krokuvos teatro akademijoje, lenkų literatūrą Vroclavo universitete, DOKPRO kursą Wajdos meistriškumo mokykloje. Įspūdinga ir tai, kad būdamas vos trisdešimties Jakubas Skrzywanekas tapo Šcecino teatro meno vadovu, o nuo 2024 m. jis eina Krokuvos nacionalinio Senojo teatro meno vadovo pareigas. 

Režisieriaus kūryba įvertinta daugybe apdovanojimų. Debiutinis spektaklis „Cinko berniukai“ Valbžycho dramos teatre buvo apdovanotas Torunės festivalio Didžiuoju prizu (2017 m.). Už spektaklio „Jono Pauliaus II mirtis“ režisūrą pelnė Konrado laurus – pagrindinį prizą 21-ajame lenkų teatro režisierių festivalyje „Interpretacijos“ ir apdovanojimą tarptautiniame festivalyje „Dieviškoji komedija“ (2022 m.) už originalų požiūrį į spektaklio temą. Režisieriaus meniniai pasiekimai įvertinti „Politykos“ pasu teatro kategorijoje (2022). Apie Jakubo Skrzywaneko spektaklius rašė tokie leidiniai kaip „New York Times“, „Financial Times“, „Frankfurter Allgemeine Zeitung“, „Jerusalem Post“ ir „L’Espresso“. 

„Mein Kampf“. Magda Hueckel nuotr.

Rugsėjo 26 d., po spektaklio, vyks diskusija spektaklio tema su  režisieriumi Jakubu Skrzywaneku ir Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedros profesoriumi dr. Nerijumi Šepečiu. Moderuos teatro meno vadovas, teatrologas dr. Edgaras Klivis.

Bilietai.