Žurnalo archyvas

Artėjančio IPMA festivalio kuratorė Carine Dolek: „Kartais idėja jau yra revoliucija“

12 rugsėjo, 2025, Ieva Klimaitė / IPMA inf. | Interviu

„Idėjos yra nematomos, tačiau esminės jėgos. Jos atsiranda anksčiau nei bet koks gestas, žodis ar kūrinys. Ne tik didžiausi technologiniai pasiekimai ar emancipacijos judėjimai, bet ir atskirtis, sisteminis smurtas dažnai buvo vedami arba pateisinami būtent idėjų“, – įsitikinusi tarptautinio fotografijos ir medijų festivalio IPMA užsienio menininkų ekspozicijos kuratorė Carine Dolek. Dirbusi prie daugybės tarptautinių parodų kartu su gerai žinomais ir kylančiais menininkais, Carine kūrėjus suburs ir Kaune, festivalio ekspozicijoje „Idėjos: kuriančios ir griaunančios“. Su kuratore kalbamės jai atvykus į Lietuvą – čia menininkė vieši pirmą kartą.

Carine Dolek veiklą keliais žodžiais apibūdinti sunku. Prancūzų kuratorė, kritikė ir fotografijos entuziastė yra viena iš „Circulation(s)“ – pirmojo fotografijos festivalio Europoje, skirto išskirtinai jauniems kūrėjams, – įkūrėjų. Festivalis, vykstantis Paryžiaus šiuolaikinio meno erdvėje CENTQUATRE, tapo tvirta starto platforma dešimtims menininkų. Carine veikla neapsiriboja kuravimu: ji aktyviai dalyvauja edukacijoje, rezidencijų koordinavime, žurnalistikoje ir leidyboje. Šiandien kuratorė išlieka viena įtakingiausių jaunųjų fotografijos scenos formuotojų Europoje.

Asmeninio archyvo nuotr.

– Carine, Lietuvoje viešite pirmą kartą – koks jūsų pirmasis įspūdis?

Lietuvoje man labai patinka. Kadangi turiu lenkiškų šaknų, tam tikra prasme jaučiuosi kaip namie. Tuo pačiu – viskas kiek egzotiška, nes dar niekuomet nesilankiau Baltijos šalyse. Gera jausti daugybę panašumų – skonių, spalvų, – bet taip pat ir grožėtis skirtumais: atviromis erdvėmis, ramybe, net kitokia šviesa.

– Jūsų nuomone, kiek miesto arba šalies istorinis bei socialinis kontekstas svarbus rengiant festivalio ekspoziciją?

Labai svarbus. Kiekviena visuomenė turi savitas patirtis ir socialinį kontekstą, kuriame gyvena. Skiriasi mūsų istorijos, dažnai ir vertybės. Todėl rengiant parodą svarbu suprasti vietos dvasią ir pačius žmones. Kontekstas formuoja tai, kaip menas yra priimamas ir suprantamas. 

– Kam, kurdama parodą, skiriate daugiausiai dėmesio?

Manau, kolegos pasakytų, kad esu linkusi dirbti su temomis, turinčiomis stiprų poveikį – dažnai sunkiomis ar nepatogiomis. Tai yra mano komforto zona.

Tuo pačiu kuruoju ir darbus, kurie yra jautrūs, intuityvūs, dokumentinio pobūdžio. Jei reikėtų apibendrinti, sakyčiau, kad į savo darbą stengiuosi žvelgti atvirai ir su smalsumu. Kartais tai intensyvus, daug pastangų reikalaujantis kūrybinis procesas ar tema, o kartais – labai lengvi, vizualūs, meistriškai sukurti darbai. Tikiuosi, kad abiejose srityse jaučiuosi vienodai gerai.

– Ar galėtumėte šiek tiek plačiau papasakoti apie užsienio menininkų kūrybos pristatymą Kaune? Ką jums asmeniškai reiškia jos pavadinimas – „Idėjos: kuriančios ir griaunančios“?

Idėjos yra nematomos, tačiau esminės jėgos. Jos ateina anksčiau už gestą, žodį, kūrinį. Jos gali gimti tyloje arba chaose, iš gyvybiškai svarbaus poreikio arba trumpalaikės nuojautos. Idėjos formuoja mūsų pasaulio suvokimą ir lemia, kaip jame veikiame. Net prieš prasidedant kūrybai, visų pirma atsiranda idėja. Ir kartais tai jau yra revoliucija. Tema „Idėjos: kuriančios ir griaunančios“ primena, kad kiekvienas vaizdas, kiekvienas garsas, net ir tyla gali būti transformuojanti. Už kiekvieno kūrybinio veiksmo slypi idėja. Ir kartais būtent ta idėja viską pakeičia.

Kita vertus, idėjoms suteikiame labai daug reikšmės, tačiau pamirštame, kad pasaulyje gyvena milijardai žmonių – net tik genijų, bet ir kvailių – kurie generuoja idėjas. Tai tarsi vandenynas, pilnas bangų. Aplink mus nuolat juda begalė idėjų. Kai kurios jų kažkur nuneša, atveria naujas vidines erdves. Tačiau daugelis – tai tiesiog bangos, kurios praplaukia pro šalį.

– Gyvename sudėtingame geopolitiniame laikotarpyje – karai, krizės, nestabilumas. Ar manote, kad šiandienos kontekste paroda įgyja kitokią prasmę?

Nežinau, ir nemanau, kad man reikia tai spręsti. Nesu įsitikinusi, jog kuriu kažką, kas pakeis pasaulį – pasaulis ir be manęs yra pakankamai didelis, kad keistųsi savaime. Galiu pasiūlyti idėjas, galimybes, įžvalgas, dalintis jomis skirtingose erdvėse, tarp įvairių kultūrų, su skirtingais žmonėmis, kurti akimirkas, kai visa tai susitinka. O tuomet reikia paleisti. Niekada nesistengiu brukti savo minčių ten, kur jos neturi galimybės įsišaknyti.

Taip, pasaulis yra sudėtingoje situacijoje – karai, krizės – bet tuo pačiu metu turime daugiau informacijos nei bet kada anksčiau. Viskas priklauso nuo mūsų suvokimo. Galbūt pats pasaulis nepasikeis per naktį, tačiau mūsų požiūris, mūsų ryšio su kitais pojūtis – gali.

Tikiu, kad kiekvienas iš mūsų nešiojamės šviesą, kuri įgalina pakeisti mažus dalykus. Tokios parodos kaip ši gali šiek tiek prisidėti prie pokyčio, parodydamos, kad galima gerbti kiekvieną gyvą būtybę, kad esame visumos dalis. 

IPMA 2024 m. S. Petkaus nuotr.

– Kas jus žavi meno pasaulyje, menininkuose, su kuriais dirbate?

Tikiu, kad svarbiausia daryti tai, kas tau atrodo teisinga, nepaisant kitų nuomonės. Jei tavo tikslas yra patikti kitiems arba tapti žymiam, tuomet tavo dėmesys nukrypsta ne į tai, ką kuri, o į tai, kaip tavo kūrinys bus priimtas. O kai taip nutinka, darbas nesuskamba taip, kaip turėtų.

Visuomet sakau: jei tavo kūrinys tau yra toks svarbus, kad jį kurtum net tuo atveju, kai niekas kitas jo nemato, vadinasi, tikrai esi menininkas. Juk daugelis žymiausių istorijoje kūrėjų  gyveno sunkų gyvenimą. Didelė jų dalis savo gyvenimo metu buvo vargšai, nežinomi, sirgo depresija, o pripažinimą pelnė tik po mirties. Nesakau, kad taip turi būti – bet tai aiškiai parodo viena: tavo darbas pirmiausia turi būti svarbus tau pačiam.

Pažįstu menininkę, kuri mane labai įkvepia. Ji jaučia, kad kūrybai turi tik 40 produktyvių gyvenimo metų. Todėl dirba be poilsio – ne todėl, kad pasaulis ją stebi, o todėl, kad jaučia, jog privalo. Gerbiu ir žaviuosi tokiu užsidegimu. Ar tai, ką kuri, yra „gerai“ ar „blogai“, – nebesvarbu. Kas apskritai gali tai nuspręsti? Jei tai, ką darai, tau atrodo tikra ir teisinga – to visiškai pakanka.

IPMA 2024 m. S. Petkaus nuotr.

– Kuruodama parodas, kokį ryšį kuriate su lankytojais? Ką norėtumėt, kad jie patirtų?

Atvirai sakant, iš lankytojų nesitikiu nieko. Parodą jie gali praeiti skubomis arba pasilikti kelioms valandoms –  čia jau jų pasirinkimas. Mano užduotis yra sukurti ką nors prasmingo, įtraukiančio, įkvėpti ar sujaudinti žmones, tačiau kaip ir ar jie reaguos į šiuos dalykus, yra tik jų sprendimas. 

Stengiuosi per daug nepergalvoti to, ką darau. Per 20 metų darbo patirties pasitikiu savo intuicija ir žiniomis. Save matau kaip patyrusį įrankį, padedantį viską apjungti. Nenoriu per daug aiškinti ar lankytojams primesti savo požiūrio, nes tai gali blokuoti jų pačių vaizduotę ir supratimą.

Man svarbu suteikti erdvę tiek menininkams, tiek žiūrovams. Laisvą erdvę, kurioje žmonės galėtų projekuoti savo mintis ir jausmus, kurti ryšius. Aš žinau, ką ir kodėl darau, bet palieku vietos ir kitiems rasti savo prasmę.

– Kas jums, kaip kuratorei, darbe yra didžiausias iššūkis , o kas – teikia daugiausia džiaugsmo?

Žmonės mano, kad pasirinkti darbus yra sunku, tačiau tai netiesa, ypač kai žinai, ko ieškai. Kuravimas yra dalis manęs, o kartu – dalis kito žmogaus darbo. Su menininkais pavyksta užmegzti stiprias partnerystes, nes tiek aš, tiek jie, jaučiamės suprasti. Susitinkame kažkur per vidurį – aš papildau jų mintis, jie – manąsias.

Žmonės dažnai žiūri į mane kaip į „trečią koją“ – kažką, kuo galima pasitikėti, tačiau jokiu būdu ne kaip į menininkę. Vis dėlto jaučiuosi labai laiminga, nes galiu būti daug kuo. Menininkai, net jei yra labai produktyvūs ar kūrybingi, visada lieka savimi. O aš, kaip kuratorė, turiu galimybę judėti tarp skirtingų pasaulių, imti iš kitų ir dalintis – ir tai yra nuostabu.

– Ar pastebite kokių nors naujų tendencijų – kaip žiūrovai reaguoja į kūrinius, kaip menininkai pristato savo kūrybą? Keičiasi tai, kaip mes šiandien suvokiame meną?

Kai esi meno pasaulyje, pokyčius vertinti sunku. Pastebiu didėjantį multimedijos meno paplitimą. Kasmet matome vis daugiau instaliacijų ir eksperimentinių darbų, ypač iš studentų ir jaunųjų menininkų, kurie tyrinėja naujus pojūčius ir formas.

Taip pat vis daugiau menininkų dirba su dirbtiniu intelektu, ir aš manau, kad tai puiku. Labai įdomu stebėti, kaip žmonės sąveikauja su mašinomis – kažkuo didesniu ir galingesniu už juos pačius – ir kaip tai kelia nuolatinius klausimus apie tapatybę bei mūsų kryptį.

Tuo pačiu metu jaučiu, kad darosi vis sunkiau patraukti ir išlaikyti žmonių dėmesį. Tai natūralu, žvelgiant į šiandienos visuomenę ir medijų aplinką. Tai nėra kritika – tiesiog tokia realybė, kurioje gyvename. Todėl turime ieškoti naujų būdų, kaip įtraukti auditoriją, arba tiesiog toliau daryti tai, kuo tikime.

Tarptautinis fotografijos ir medijų meno festivalis IPMA vyks spalio 1-31 d.  Projekto partneriai: Lietuvos kultūros institutas, festivalis „Circulation(s)“, Lietuvos fotomenininkų sąjunga. Projektą finansuoja Kauno kolegija, Lietuvos kultūros taryba, Kauno miesto savivaldybės inicijuojama programa „Iniciatyvos Kaunui“.