Po beveik dviejų dešimčių metų pertraukos į seniausio pasaulio kino festivalio Venecijoje konkursinę programą grįžo lietuviškas kinas. „Filmas, kuris nesibaigia“, „Universalios temos provincijos miestelyje“, „Daug žadantis debiutas“, – taip režisieriaus Lauryno Bareišos debiutinį ilgo metro filmą „Piligrimai“, sukurtą Karmėlavoje, Kauno rajone, pasitiko tarptautinė profesionalų ir sinefilų publika po trečiadienį įvykusios pasaulinės premjeros.
„Tai filmas, tobulai tinkantis tokiam konkursui, kaip „Orizzonti“ (liet. „Horizontai“) – ši programa siekia parodyti netradicinius ir drąsius tiek pasakojimu, tiek stiliumi darbus“, – po premjeros kalbėjo 78-ojo Venecijos kino festivalio atstovas, vienas „Orizzonti“ programos sudarytojų Paolo Bertolin. Anot jo, L. Bareišos debiutas – tai lėtai įsideganti, bauginanti paslaptis, kuri palenda po žiūrovo oda ir palieka ilgai neblėstantį susižavėjimą.
„Orizzonti“ programa skirta kylantiems, naujomis kino kalbomis kalbantiems, savitą estetiką pristatantiems kūrėjams iš viso pasaulio. Filmo prodiuserė Klementina Remeikaitė oficialaus kvietimo į festivalį sulaukė itin anksti – dar gruodį, ir tapo pirmuoju, įrašytu į programą, kai tuo tarpu kitiems kūrėjams patvirtinimo tenka laukti beveik iki pat jos paskelbimo.
„Kai šiandien vėl žiūrėjau „Piligrimus“, jau didžiajame ekrane, galėjau dar geriau įvertinti subtilią filmo mizansceną ir pajusti įtampą, kylančią skleidžiantis pasakojimui – tai puikus, daug žadantis debiutas“, – komentavo italas kino profesionalas P. Bertolin, daug dėmesio skiriantis Europos ir kitų šalių atradimams.
Lietuvių kūrinys pasakoja apie du žmones (aktoriai Giedrius Kiela ir Gabija Bargailaitė), važiuojančius aplankyti Karmėlavos – miestelio, kuriame buvo nužudytas jų artimasis. Po seanso vykusios klausimų ir atsakymų sesijos metu L. Bareiša pabrėžė nemanantis, kad kinas turėtų romantizuoti nusikaltimus. Duodamas interviu Venecijos kino festivalio dienraščiui jis, paklaustas, kodėl „Piligrimuose“ tokius svarbius vaidmenis atlieka nepigūs automobiliai, tarė, kad greičiausiai ne tik Lietuvoje įprasta išdailintu fasadu maskuoti skeletų kupinas spintas.
„Piligrimai“ – istorija apie žmogišką gedėjimą, gyvulišką keršto troškimą ir nujaučiamą susitaikymą, vykstanti nedideliame miestelyje Lietuvoje, bet galinti nutikti bet kur. „Piligrimystė – globali koncepcija“, – dar iki premjeros vykusio interviu tarptautinei žiniasklaidai metu kalbėjo antrąkart su savo kūryba į Veneciją grįžtantis L. Bareiša. 2017 m. šiame festivalyje buvo pristatytas jo trumpametražis „Pirtis“. Šįkart į Italiją režisierių atlydėjo gausi kūrybinė komanda, drauge žengusi ant raudonojo kilimo – tai pagrindiniai aktoriai G. Kiela ir G. Bargailaitė, prodiuserė K. Remeikaitė ir operatorius Narvydas Naujalis.
78-ojo Venecijos kino festivalio konkursinių programų nugalėtojai paaiškės šeštadienį, rugsėjo 11 d. Šiemet L. Bareišos ir kino prodiuserės Klementinos Remeikaitės kompanijoje „Afterschool“ gimęs ilgametražis bus parodytas ir kituose tarptautiniuose festivaliuose. „Piligrimų“ premjera Lietuvoje planuojama 2022 m. pradžioje.