Žurnalų archyvas

Lietuvos švietimo muziejuje – legendinių impresionistų grafikos paroda 

5 lapkričio, 2024, Organizatorių inf. | Naujienos

Sėkmės Slovakijoje, Lenkijoje, Rumunijoje ir Bulgarijoje sulaukusi paroda „Impresionistų grafika“ atkeliavo į Lietuvos švietimo muziejų.

Parodos plakate panaudoti Paul Cézanne ir Pierre Auguste Renoir darbai

Lapkričio 6 d. atidaromoje parodoje lankytojai išvys 42 originalius iškiliausių modernaus meno meistrų – impresionistų, amžiams pakeitusių pasaulio suvokimą ir padėjusių pagrindus šiuolaikiniam menui, grafikos darbus. Muziejaus lankytojams pateikiamos išsamios menininkų gyvenimo ir kūrybos laikotarpių apžvalgos, eksponuojami darbai, atsižvelgiant į jų temas, suskirstyti į penkias dalis. 

Édouard Manet, nors ir aptarinėtas meno kritikų, per savo gyvenimą sulaukė daugelio garsių asmenybių palaikymo. Jį viešai rėmė Émile Zola, kuris išreiškė palaikymą spaudoje, taip pat Stéphane Mallarmé ir Charles Baudelaire, kurie ragino menininką vaizduoti gyvenimą tokį, koks jis yra. Atsidėkodamas už palaikymą, É. Manet sukūrė kiekvieno iš jų portretus. Šioje parodos dalyje pristatomi du portretai: Charles Baudelaire (profiliu, 1862 m.) ir Félix Bracquemond (1865 m.).

Antroji parodos dalis lankytojus supažindina su viena didžiausių Henri de Toulouse-Lautrec aistrų meno srityje: graviravimu, tiksliau – litografija. Ekspozicijoje pristatoma išskirtinė darbų serija. Pirmoji – originali litografija, kurioje iliustruotas mėgstamiausias menininko modelis ir to laikmečio superžvaigždė Yvette Guilbert. Toliau pristatomas dviguba litografija „Don Kichotas ir Sančas Pansa / Moteris, išdarinėjanti žuvį“ (1897 m.). Lankytojai  taip pat išvys šešių spalvų litografiją, kurią pats H. de Toulouse-Lautrec išgraviravo su savo monograma ant plokštelės – teatro programa E. Fabre spektakliui „L’argent“ („Pinigai“).

    Trečioji parodos dalis yra skirta Paul Gauguin darbų rinkiniui ir heliograviūroms iš paskutinio menininko dienoraščio „Avant et après“, susidedančio iš 18 monotipijų ir 10 puslapių piešinių (1902 m. gruodis, Hiva Oa, Taitis – 1903 m. sausis–vasaris, Atuana, Markizas). P. Gauguin į savo „Prieš ir po“ rinkinį įeinančių piešinių ir monotipijų publikavimą buvo suplanavęs tiksliai tokia forma, kaip juos atspausdino Erik Ernst Schwabach – heliograviūrų pavidalu. Taigi galima teigti, kad P. Gauguin meninės idėjos parodoje pristatytose heliograviūrose buvo visiškai įgyvendintos šiame pirmajame, unikaliame 1918 m. leidime. 

    Pierre Auguste Renoir, Paul Cézanne, Armand Guillaumin ir Alfred Sisley darbai pristatomi ketvirtojoje parodos dalyje. 

    Pierre-Auguste Renoir litografijose atsispindi menininkui svarbios temos: moteriškas aktas, vaikų portretai ir smulkūs kasdienybės gestai. Leidėjas, prekiautojas ir rašytojas Ambroise Vollard taip yra pasakojęs apie P.A. Renoir:

    „Nuėjau į Pierre-Auguste Renoir namus, lydimas nešiko, kuris nešė litografinį akmenį, ir radau jį kaip tik išeinantį į savo studiją. Pamatęs akmenį, jis iškėlė rankas:

    „Ten! Kaip tik dabar esu iki ausų paskendęs darbe!“

    Nuėjome kartu, bet toli nenukeliavome, nes gatvę, vedančią į studiją, užtvėrė policijos užtvaras. Abu pamiršome, kad buvo gegužės pirmoji – diena, kai „Darbo šventė“ sukeldavo sumaištį gatvėse…

    „Grįžkime į mano namus, – pasakė Renoir. – Aš padarysiu tavo litografiją nedelsdamas.“

    Po to jis sukūrė keletą litografijų juoda spalva. Tarp jų buvo mano ir tapytojo Valtat portretai. Tačiau albumą daugiausia sudaro moterų aktai. Kartą Renoir paklausė, kaip jam labiau patinka piešti moteris. Jis nedvejodamas atsakė: „Nuogas!“

    Edgar Degas sukūrė monotipijų seriją, pagamintą 1877–1878 m., skirtą artimo draugo, rašytojo ir libretisto Ludovico Halévy knygai „La Famille Cardinal“ iliustruoti. Tai buvo satyra apie karjeros siekiančias baleto šokėjas, valdingas jų motinas ir naudojimąsi kūnu kaip priemone tikslams pasiekti užkulisiuose. Maurice Potin XX a. 4-ajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje atspausdino Edgar Degas rinkinį „La Famille Cardinal“ naudodamas minkšto lako techniką ofortams, piešdamas adata ir taikydamas heliograviūrą plokštelių graviravimui. Rinkinio „La Famille Cardinal“ ofortai yra ypač svarbūs, nes daugelis originalių Edgar Degas monotipijų neišliko – šie ofortai išliko vieninteliu jų egzistavimo įrodymu. Paskutinėje,  penktojoje parodos dalyje – trys jų. 

    Parodą organizuoja Lietuvos švietimo muziejus (Lietuva), bendradarbiaudamas su Art Expo SIA (Latvija) ir Collection Kesauri (Prancūzija).

    Daugiau informacijos rasite Lietuvos švietimo muziejaus svetainėje www.lsim.lt  

     Lapkričio 6 d. atidaroma paroda veiks iki kitų metų vasario 1 d.