Tarptautiniame Venecijos kino festivalyje – triukšmingi plojimai Lietuvos talentams. Rugsėjo 11 d. vykusiuose festivalio apdovanojimuose geriausiu filmu „Orizzonti“ (liet. „Horizontai“) programoje pripažintas debiutinis Lauryno Bareišos ilgametražis filmas „Piligrimai“. Tai pirmasis po ilgo laiko tokio dydžio įvertinimas mūsų šalies kūrėjams.
Išskirtinio apdovanojimo seniausiame pasaulio kino festivalyje sulaukęs lietuvis po iškilmingos ceremonijos Venecijoje komentavo: „Pagal protokolą į apdovanojimus kviečiami visi konkurso dalyviai, o geriausią filmą skelbia paskutinį, jau apdovanojus geriausią režisierių, aktorių ir taip toliau, tad nerimui ir baimei laiko buvo. Daug palaikymo sulaukiau iš komisijos, tai labai malonu – manau, juos įtikino filmo paprastumas. O dabar nekantrauju grįžti į Lietuvą ir sulaukti, kol „Piligrimus“ pamatys ir įvertins mūsų publika.“ Režisierius tikisi, kad šis laimėjimas bus tendencijos lietuvišką kiną vertinti universaliais kriterijais pradžia.
„Orizzonti“ programa skirta kylantiems, naujomis kino kalbomis kalbantiems, savitą estetiką pristatantiems kūrėjams iš viso pasaulio, paprastai joje varžosi apie dvi dešimtis kūrinių. Filmo prodiuserė K. Remeikaitė pasakojo oficialaus kvietimo į festivalį sulaukusi itin anksti – dar gruodį, ir tapo pirmuoju, įrašytu į programą. „Tuomet net nepatikėjome, kad kvietimas tikras, kol nesulaukėme oficialaus laiško – o tuomet gyvenome toliau iki šio vakaro, kuris neabejotinai taps nauju „Piligrimų“ etapu, ypač kalbant apie platinimą užsienyje“, – sakė prodiuserė. Ji, kaip ir režisierius, neabejoja, kad įvertinimas Venecijos kino festivalyje – istorinė žymė visai Lietuvos kino industrijai.
Lietuvių kūrinys pasakoja apie du žmones (aktoriai Giedrius Kiela ir Gabija Bargailaitė), važiuojančius aplankyti Karmėlavos – miestelio Kauno rajone, kuriame buvo nužudytas jų artimasis. Kūrybinė komanda L. Bareišos gimtojoje Karmėlavoje praleido visą mėnesį, „Piligrimai“ nufilmuoti chronologiniu principu.
„Labai tikėjausi, kad žiuri komisija, kuriai šiemet pirmininkavo bosnė Jasmila Žbanić (filmo „Quo Vadis, Aida?“ režisierė) įvertins „Piligrimų“ subtilumą – iš pažiūros paprastas ir tylus, tai nepaprastai tikslus ir paveikus filmas apie labai bendražmogišką temą. Man atrodo, kad Lauryno filmas yra geriausias formos ir turinio dermės pavyzdys, ir tai pasaulinio konkurso, kuriame kino kalbos bei temų įvairovė šiemet buvo itin didelė, kontekste jį pavertė išskirtiniu“, – įžvalgomis dalinosi Venecijos kino festivalyje visą savaitę praleidusi „Kino pavasario“ programos sudarytoja Aistė Račaitytė.
„Piligrimų“ premjera Lietuvoje planuojama 2022 m. pradžioje, filmo platinimu užsiims „Kino Pavasaris Distribution“. Dar 2018 m. L. Bareišos trumpametražis „Pirtis“ pagrindiniame Lietuvos kino festivalyje apdovanotas žiūrovų simpatijų prizu.
„Lauryno talentas „Kino pavasaryje“ pastebėtas jau seniai, dar nuo jo studijų metais sukurto trumpametražio „Dembava“, taip pat rodėme „Pirtį“, „Kaukazą“, „Kupranugarius“, „Atkūrimą“. „Piligrimai“ buvo visų labai lauktas filmas. Džiaugiuosi, kad festivalio idėjos pasiteisina – nuolat pristatome jaunųjų kūrėjų trumpametražius, tuomet jų ilgametražių projektams suteikiame platformą tarptautiniame kino industrijos renginyje „Meeting Point Vilnius“ – po pergalės Venecijoje komentavo „Kino pavasario“ direktorius Algirdas Ramaška.
Anot jo, padėti jauniesiems Lietuvos talentams augti, būti pamatytiems ir įvertintiems – vienas svarbiausių komandos tikslų. „Norime užtikrinti, kad kuo daugiau Lietuvos žiūrovų pamatytų debiutuojančių talentų filmus – tai jau pasiekėme platindami „Šventąjį“ ir „Išgyventi vasarą“, o dabar visas dėmesys – „Piligrimams.“
Filmo „Piligrimai“ sukūrimą dalinai finansavo Lietuvos kino centras.